چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

۶ دلیل تازه برای ورزش در سال آینده


۶ دلیل تازه برای ورزش در سال آینده
سالانه هزاران بلكه میلیون‌ها نفر برای كاهش وزن و كم كردن سایز خود به ورزش روی می‌آورند. اما دیری نمی‌پاید كه از آن دست می‌كشند. زیرا ورزش نیز یك نوع كار است و مردم بزودی زود نتیجه دلخواه خود را به دست نمی‌آورند و بین ۳ تا ۶ ماه آن را رها می‌كنند. اغلب تصور می‌كنند تا ورزش را شروع كردند باید كاهش وزن پیدا كنند، بنابراین خیلی زود خسته می‌شوند، به همین دلیل پزشكان و كارشناسان مرتباً مزایای ورزش و فعالیت را بیان می‌كنند تا مردم را آگاه كنند كه به جز كاهش وزن، ورزش مزایای دیگری نیز برای سلامتی دربردارد. در این جا ۶ دلیل جدید برای ورزش علاوه بر كاهش وزن و سایز به شما ارائه داده می‌شود.
▪ زندگی طولانی تر
تحقیقات جدید بر روی ورزش و طول عمر نشان می‌دهد كه افرادی كه در طول زندگی خود فعالیت زیاد دارند و از یك برنامه ورزشی منظم پیروی می‌كنند عمر طولانی تری دارند و هر چه افراد بیشتر ورزش كنند، بیشتر عمر می‌كنند.
▪ تحمل پذیری و افزایش طاقت در كار
تحقیقات یك انگلیسی بر روی ۲۰۰ فرد شاغل در دانشگاه، شركت‌های كامپیوتری و یك شركت بیمه نشان داد افرادی كه ساعتی از روز خود را به ورزش اختصاص می‌دهند بسیار فعال‌تر و مفیدتر در محیط كار خویش هستند در مقابل استرس‌های ناشی از كار نیز پرتحمل‌تر هستند. حتی انجام نیم ساعت ورزش در روز كافی است، می‌توان ۳۰ دقیقه از ۶۰ دقیقه وقت ناهار را به انجام ورزش‌هایی مثل یوگا، ایروبیك و یا حتی انجام ورزش‌هایی مثل بسكتبال اختصاص داد. بیش از ۶۰ درصد این افراد معتقدند در روزهایی كه ورزش می‌كنند، مهارت‌های خود را بهتر ارائه می‌دهند، عملكرد فكری و مغزی بهتری دارند و حتی توانایی آن‌ها برای انجام كارها افزایش پیدا می‌كند، تقریباً ۱۵ درصد و شاید بیشتر كارایی آنها افزایش پیدا می‌كند.
▪ كمك برای داشتن قلبی سالم
ورزش باعث سلامت و سالم ماندن قلب می‌شود، البته لازم نیست حتماً برای سلامت قلب از دوی ماراتون استفاده كنید، بلكه ۳ یا ۴ روز در هفته پیاده روی آهسته آن هم به مدت ۳۰دقیقه (نیم ساعت) می‌تواند به سلامت قلب شما كمك كند و شما از ابتلا به بیماری‌های قلبی دور نگه دارد.
▪ بهبود بیماری دیابت
دو سوم آمریكایی‌های مبتلا به بیماری دیابت قادر به كنترل بیماری خود نیستند و این بیماری آن‌ها را در خطر مرگ زودرس، كوری و یا از دست دادن برخی از اندامشان قرار می‌دهد. در سال‌های اخیر با افزایش اضافه وزن و عدم فعالیت افراد، آمار بیماری دیابت نیز افزایش پیدا كرده است. اما كارشناسان در مطالعات و تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند كه بیماری دیابت نوع دوم با یك رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی منظم قابل پیشگیری است. در بیماران مبتلا به این بیماری ورزش می‌تواند باعث كاهش قند خون و جلوگیری از وخامت بیشتر این بیماری شود.
▪ بهبود كمردرد
اكثر افراد در حالت طبیعی قوز می‌كنند و صاف نمی‌ایستند یا نمی‌نشینند. بنابراین ستون فقرات آن‌ها به درستی شكل نمی‌گیرد بنابراین انجام ورزش یوگا برای این دسته از افراد بسیار توصیه می‌شود. دیگر ورزش‌ها نیز می‌تواند به افرادی كه دچار كمردردهای مزمن حفیف هستند كمك كند و درد آن‌ها را كمتر كند.
▪ از شر چربی‌های مخفی خلاص می‌شوید
این مورد آخر مربوط به چربی و وزن می‌شود، اما منظور آن چربی كه شما از آن رنج می كشید نیست (مربوط به ظاهر و تناسب اندام) بلكه بسیار عمیق تر است و این چربی از نوع خطرناكی است كه اطراف ارگان‌ها و اندام‌های داخلی بدن شما جمع می‌شود باعث بیماری دیابت و بیماری های قلبی و مشكلاتی نظیر آن‌ها می‌شود. درست مثل چربی‌هایی كه باعث بزرگ شدن شكم و پهلو می‌شود. به چربی‌های داخلی «چربی‌های اندرونی یا احشایی» گفته می‌شود كه با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی منظم می‌توان از بوجود آمدن آن جلوگیری كرد.
خوب این ۶ دلیل تازه را به خاطر بسپارید و از سال جدید، برنامه ورزشی خوب و منظمی را برای خود آغاز كنید و به خاطر بسپارید آیا می‌توانید تمام این مزایا را در صورت عدم ورزش از دست بدهید و آیا می‌توانید خود را به خاطر این غفلت و سهل انگاری ببخشید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید