پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اپنیای خواب و ارتباط آن با سکته


كسانی كه دچار وقفه موقتی تنفس در خواب می شوند، ۲ برابر بیش از بقیه در معرض خطر مرگ و ابتلا به سكته قرار دارند. كه به این بیماری خواب «اپنیا» گفته می شود و بدین صورت است كه راه گلو در شب گاهی بسته می شود.
بیش از ۴ درصد آمریكایی ها بعد از خواب شبانه دچار خستگی و كوفتگی هستند زیرا به دلیل این بیماری، بارها از خواب بیدار می شوند حتی برای چند ثانیه. در غیر این صورت نمی توانند نفس بكشند و این بسته شدن راه گلو آنها را وادار به پریدن از خواب می كند.
وجود «اپنیا» یك عامل خطرآفرین مستقل برای بیماری های قلبی، افزایش فشار خون و همچنین سكته است. بنابراین حتماً باید این بیماری را درمان كرد. حتی گاهی در برخی از افراد این بیماری خطر ابتلا به مرگ و سكته را سه برابر می كند.
ابتدا استفاده از ماشین تنفسی برای این دسته بیماران توصیه می شود، این ماشین آب را از داخل ریه ها خارج و كار تنفس را راحت تر می كند و شما بهتر نفس می كشید. حتی به ضربان قلب نیز كمك می كند. البته بیمارانی كه دچار بیماری قلبی هستند و از «اپنیا» نیز رنج می برند حتی با كمك این ماشین هم زیاد قادر به زندگی نخواهند بود. بنابراین حتماً باید تحت درمان مناسب قرار بگیرند تا با مشكل قلبی و «اپنیا» مبارزه كنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید