پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خانه بانو


خانه بانو
● کف خانه را جدی بگیرید!
در دکوراسیون هر خانه‌ای، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها، کف خانه است. اینکه شما چه کفپوشی برای آن انتخاب کنید، رنگ و طرح این کفپوش، تاثیر زیادی بر دکوراسیون خانه دارد. امروز در ستون «خانه بانو» پیشنهادهایی را برای انتخاب بهتر و هماهنگ‌تر کفپوش‌ها به شما می‌دهیم.
● رابطه خصوصیات محیط با طرح و نقشه فرش
پیش از هر توصیه‌ای در این زمینه یادآوری این مطلب خالی از لطف نیست که معمولاً فرش‌های دستباف اکثر شهرهای ایران در ۳ قالب اصلی به‌لحاظ طرح بافته می‌شوند که عبارتند از:
لچک ترنج، خشتی و افشان که در میان آنها، لچک ترنج از قدیم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و اغلب فرش‌هایی را که شما در منازل یا در فرش فروشی‌ها می‌بینید در همین طرح بافته شده‌اند. البته طرح‌های دیگری نیز وجود دارند که در شهرهای مختلف بر آن اساس بافته می‌شوند. گبه‌ها، فرش‌های ترکمنی و غیره از این دسته‌اند.
● رنگ و انتخاب فرش
برای فضایی با وسعت کم، فرشی با ترکیب رنگی روشن انتخاب کنید. این مساله در مورد مکان‌های با محدودیت نور کافی نیز توصیه می‌شود. هر چه کف زمین روشن‌تر باشد فضا بزرگ‌تر و نورانی‌تر جلوه می‌کند. در ضمن به هنگام انتخاب رنگ فرش، به پالت رنگی موجود در فضا شامل رنگ دیوارها، پارچه روکش مبلمان، پرده‌ها و حتی رنگ چوب لوازم و از همه مهم‌تر رنگ کفپوش، توجه کنید. حفظ هماهنگی میان طرح و رنگ فرش انتخابی و دیگر عناصر یک فضا از جمله مهم‌ترین موارد در انتخاب فرش مناسب است.
● کاربرد محیط و فرش مناسب
اینکه فرش مورد نیاز در چه مکانی و با چه کاربردی پهن می‌شود در انتخاب تعیین‌کننده است. مثلاً برای فضاهای پررفت‌وآمد مثل اتاق نشیمن و فضای ورودی خانه، فرش‌های روشن و با بافت ظریف و به اصطلاح رج بالا انتخاب نکنید. اینگونه فرش‌ها در این مکان‌ها در معرض آسیب دیدگی بیشتری قرار می‌گیرند.
● سبک دکوراسیونی
انتخاب فرش نیز مانند انتخاب دیگر لوازم دکوراسیونی تابع رعایت قوانین سبک دکوراسیونی به کار رفته در محیط است. لذا پیش از خرید فرش به انتخاب نقشه‌ای مناسب با سبک دکوراسیونی فضای خانه‌تان بیندیشید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید