پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ایمنی در حین کار


ایمنی در حین کار
● ایمنی در حین کار
همکارهای اداری و هم کارهای بدنی، ممکن است متضمن خطراتی برای سلامتی باشند. عاقلانه است که خطرات بالقوه مرتبط با کارتان را دریابید و برای پیشگیری از آن،‌ اقدامات لازم را انجام دهید. در صورت لزوم از کارفرمای خود بخواهید تا به شما در به حداقل رساندن این خطرات کمک نماید. کار اداری به ندرت خطری برای ایمنی جسمی دارد، اما ممکن است موجب شروع برخی از مشکلات برای سلامت فرد شود. دو مورد از شایع ترین مشکلات جسمی عبارتند از کمردرد ـ در اثر وضعیت قرارگیری نامناسب فرد در هنگام نشستن در پشت میز تحریر ـ و آسیب دیدگی ناشی از کشیدگی های مکرر ـ نوعی کشیدگی عضلانی که به علت حرکات تکراری مثل ماشین نویسی کردن پدید می آید. یکی دیگر از مشکلات شایع استرس های روانی می باشند (ص ۳۲) که ممکن است در اثر عواملی چون شرایط طاقت فرسا یا روابط نامناسب با همکاران پدید آمده باشند. برای پیشگیری از مشکلات جسمی، حتماً باید محل کارتان خوب تهویه شود و کاملاً روشن باشد. اگر زیاد ماشین نویسی می کنید، حتماً باید مچ دستتان در حین کار بر جایی تکیه داشته باشد. در صورت مواجهه با شرایط پر استرس، سعی کنید مشکل را برطرف کنید یا در صورت لزوم قبل از آن که مشکل بر سلامت شما تأثیر بگذارند درصد کمک برآیید.
● محل کار
میزتحریر و تجهیزات خود را به گونه‌ای مرتب کنید که در وضعیت صحیح قرار گرفته باشند. طوری بنشینید که ضامن وضعیت‌گیری مناسب شما باشد و به شما امکان دهد تا با راحتی تمام از صفحه کلید استفاده کنید.
● محل کار
بسیاری از انواع کارهای بدنی خطرناکند. کارکردن با ماشین آلات یا اجسام سنگین ممکن است شما را در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دهد، مواد شیمیایی بسیار سمی می‌باشند یا آثار مضری بر بدن ـ مثل سوختگی پوست ـ دارند. بعضی از انواع گرد و غبار مثل سیلیس (موجود در ماسه و بعضی از سنگ‌ها) و آزبست، در صورت استنشاق به شش‌ها صدمه می‌رسانند. سر و صدای زیاد و دمای بالا از جمله دیگر خطرات محل کارند. کارفرما باید شما را از هرگونه خطری آگاه کند و تجهیزات محافظت‌کننده را در اختیار شما قرار دهد. اگر برای خودتان کار می‌کنید، برای محافظت خود خطرات را بیابید و حتماً از قوانین ایمنی در حین کار تبعیت کنید.
منبع : سلامتیران


همچنین مشاهده کنید