جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ دسامبر ۱۹۴۷ ـ بازی های قوام السلطنه بالاخره این بار هم پایان یافت


پس از چندبار استعفاء و ابقاء و ترمیم کابینه و دهها بازی دیگر ، در این روز در آذر ماه ۱۳۲۶ ( ۱۸ دسامبر ۱۹۴۷ ) ابراهیم حکیمی جای قوام السلطنه را گرفت و نخست وزیر شد. در جریان این بازی ها که حوصله مردم را سر برده بود ، محمد مسعود ناشر روزنامه « مرد امروز » در یک شماره این روزنامه نوشت که به هرکس که قوام را ترور کند یکصدهزار تومان خواهد داد و در این زمینه تعهدنامه محضری هم تنظیم کرده بود . روابط قوام با مطبوعات در طول سال ۱۳۲۶ بسیار بد بود .
این بازی ها که با اعتراض دولت شوروی به رد قرارداد نفت شمال از سوی مجلس که قوام وعده آن را به مسکو داده بود تا نیروهایش را از ایران خارج کند شدت یافته بود و یک نمونه اش از این قرار است : سردار فاخر حکمت ۲۲ آذر ۱۳۲۶ داوطلب نخست وزیری می شود ، همان روز از مجلس رای اعتماد می گیرد و روز بعد فرمان نخست وزیری دریافت می دارد و اندکی بعد انصراف می دهد ! .
این بازی ها هشتم دی ماه این سال با سفر قوام به اروپا پایان می پذیرد و پرده نمایش پایین می افتد. دهها سال در ایران تغییرات دولتی تنها جا به جایی مهره ها بود و به همین دلیل پیشرفت و تحولی مشاهده نمی شد به مصداق این ضرب المثل منظوم : برده دل و جان من دلبر جانان من ـــ دلبر جانان من برده دل و جان من.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید