شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ ـ نخستین پرواز مرغ آهنین بال و آغاز کار صنعت هواپیما سازی


۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ ـ نخستین پرواز مرغ آهنین بال و آغاز کار صنعت هواپیما سازی
۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ در صحرای «کیتی هاک» ایالت کارولینای شمالی آمریکا برادران رایت (ارویل و ویلبر رایت Orvill & vilbur Wright) هواپیمایی را که در کارگاه دوچرخه سازی شان بر پایه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به صورتی که در عکس دیده می شود به پرواز در آوردند که به عنوان نخستین پرواز بشر با هواپیما ثبت شده است. روزنامه های آن زمان آمریکا در گزارش های خود از نخستین پرواز، هواپیمای برادران رایت را "ماشین پرنده" نام گذارده بودند.
برادران رایت ۱۸ دسامبر، یک روز پس از نخستین پرواز که پیروزمندانه بود، از دولت آمریکا خواستند که اختراع آنان را خریداری کند. وزارت جنگ آمریکا مامور بررسی این درخواست شد و پس از مذاکره و مشاهده اختراع، تصمیم گرفت براداران رایت را به خدمت بگیرد و کمک مالی به تکمیل این صنعت بکند.
در دسامبر ۲۰۰۳ به مناسبت صدساله شدن این اختراع، درهمان محل (کیتی هاک) مراسمی برگزار شد. قرار بود در این مراسم یک المثنای هواپیمای برادران رایت که اخیرا ساخته شده بود به پرواز در آید، ولی این پرواز تا ساعت ها به سبب نوزیدن باد مساعد به انجام نگرفت و پس از آن هم یک بال هواپیما هنگامی که برای پرواز به حرکت درآمده بود به زمین گیر کرد و برنامه لغو شد. به عبارت دیگر، توفیق برادران رایت صد سال پیش از آن بیشتر بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید