چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

الزامات بازی بسکتبال


الزامات بازی بسکتبال
بازی بسکتبال به عنوان یکی از مشهورترین و مورد توجه ترین ورزش های جهان برای خود الزاماتی دارد.
اگرشما بسکتبالیست هستید یا قرار است به این بازی روی آورید توجه داشته باشید که رعایت برخی نکات برای سلامتی و بهداشت بدن لازم است.
● این ورزش مفید
بسکتبال شامل استارت‌ها و توقف‌های زیادی است. این ورزش، یک ورزش ایروبیک شناخته نمی‌شود بلکه ورزشی است که به شما کمک می‌کند:
- کالری‌ها را بسوزانید (یک ساعت بسکتبال می‌تواند ۶۳۰ تا ۷۵۰ کالری را بسوزاند)
- تحمل و استقامت خود را افزایش دهید.
- عضلات‌تان را بسازید.
- تمرکزتان را افزایش دهید.
● همانطوری که بسکتبال یک راه خوب برای متناسب باقی ماندن بدن است، می‌تواند:
- به شما کمک کند که دوستان جدیدی پیدا کنید و آنها را به طور منظم ببینید.
- به شما یاد می‌دهد که چگونه یک بازیکن خوب برای تیم خودتان باشید.
- به شما یاد می‌دهد که چگونه با افرادی از سنین مختلف و با توانایی‌های متفاوت برخورد کنید.
● پیش از بسکتبال
- بزرگسالان باید قبل از شروع بسکتبال با پزشک خودشان مشورت کنند.
- بسکتبال یک بازی سریع است و دویدن‌ها، پریدن‌ها، چرخیدن‌ها و پیچیدن‌های فراوان دارد. بنابراین آسیب‌ها و حوادث می‌تواند به‌راحتی در این ورزش اتفاق بیفتد.
- با افزایش قدرت بدنی و همچنین انعطاف‌پذیری خودتان را محافظت کنید، زیرا بسکتبال ورزشی است که خیلی زیاد به فیزیک بدنی مرتبط است.
- عضلات و مفاصل را گرم کنید و حرکات کششی را قبل از شروع بازی انجام دهید. همچنین سرد کردن و حرکات کششی را بعد از بازی نیز انجام دهید.
- برای جبران آب از دست‌رفته در حین بازی و بعد از آن، آب مصرف کنید.
- بیش از حد بسکتبال بازی نکنید (این مساله به سن و وضعیت بدنی شما بستگی دارد) این ورزش را با دیگر ورزش‌های کم‌فشار ترکیب کنید.
● مصدومیت‌های بسکتبالی
بسکتبال ورزش مفرح و پر هیجانی است که البته در کنار آن برای سلامتی نیز بسیار مفید است، اما مصدومیت‌های ناشی از همین ورزش مفرح و پر نشاط هم در پاره‌ای از موارد برای بازیکنان بسیار خطرناک و دردسر ساز می‌شود و گاهی موجب می‌شود که بسکتبالیست‌ها تا مدت‌ها از ورزش کردن باز بمانند. تشخیص و مدیریت مصدومیت‌های پزشکی چه در موارد بحرانی و چه در موارد عادی، نیازمند حداقل دانش و اطلاعات پایه‌ای در زمینه پزشکی – ورزشی است، چرا که به هر حال هر مصدومیتی به نحوی با بیوشیمی و بیومکانیک بدن انسان مرتبط است. کشش‌های افقی بدن، شروع‌های ناگهانی بازی بدون گرم کردن و حرکت‌های پرتابی که لازمه بسکتبال است، بازیکنان این رشته ورزشی را در برابر درصد زیادی از مصدومیت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی رگ‌های مچ پا از شایع‌ترین مصدومیت‌های همه ورزش‌هاست. از آنجایی‌که در بسکتبال از حرکات پرشی بیش از سایر ورزش‌ها استفاده می‌شود، در نتیجه معمول و رایج‌ترین مصدومیت بسکتبالیست‌ها همین رگ‌به‌رگ شدن مچ پاست. بیش از ۸۰ درصد مصدومیت‌های مچ پا ناشی از کشیدگی و پارگی رباطی است. حداقل ۶۵ درصد مصدومیت‌های مزمن مچ پا و دردهای هنگام راه رفتن، پریدن و یا دویدن ناشی از همین پارگی رباط‌هاست که به مرور زمان کهنه شده و فرد باید تحت توانبخشی و درمان‌های دراز مدت قرار بگیرد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید