چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

روش های تقسیم کار در خانواده


روش های تقسیم کار در خانواده
۱) روش سنتی
در این روش پدر خانواده وظیفه کسب خرج خانواده را دارد، ولو اینکه به دلیل کار زیاد از خستگی جان به جان آفرین تسلیم کند.
مادر خانواده هم وظیفه دارد هر هفته یک وعده خورش فسنجان، یک وعده قرمه سبزی جا افتاده و دو وعده آبگوشت درست کند و اصولا نباید غذایش حتی برای یک مرتبه ته بگیرد، والا عواقب این اقدام را با شدت مشاهده خواهد کرد.
پسر خانواده هم وظیفه دارد که هر صبح، کله سحر بلند شده و نسبت به خرید نان تازه و داغ اقدام کند و در صورت تعطیلی نانوایی باید تا آخر شب بیرون از خانه بماند!
۲) روش کمی تا قسمتی نیمه مدرن
در این روش وظیفه کسب خرج خانواده برعهده پدر و مادر به طور مشترک است تا کرایه خانه تهیه شود.
وظیفه پخت و پز برعهده ساندویچی سر کوچه است. نظافت خانه هم که اصلا مهم نیست، چون روزها کسی در آن نیست و شب ها هم که چیزی پیدا نیست.
بچه هم خودش بزرگ می شود و وظیفه تربیت خود را خودش به عهده دارد!
۳) روش مدرن
در این روش کلیه وظایف مربوط به منزل از جمله نظافت، پخت و پز و... برعهده پدر خانواده است و مادر خانواده هم برای اینکه از خواهرشوهرش عقب نباشد، دو شیفت کار می کند.
وظیفه تربیت تنها فرزند خانواده هم برعهده مربی مهربان مهدکودک است.
تنها مساله دردسرساز در این روش، میزان پول توجیبی پدر خانواده است که دو طرف باید با توافق روی مبلغی، از فروپاشی کانون گرم خانواده جلوگیری شود.
۴) روش پست مدرن
این روش مطلوب ترین روش برای خانواده ها بالا خص برای زوج های جوان است.
در این روش زوج جوان که به هیچ وجه قصد بچه دار شدن را ندارند، هیچ وظیفه ای حتی تهیه خرج و مخارج زندگی را به عهده نمی گیرند و این وظیفه به عهده پدر و مادر یکی از طرفین است.
اگر پدر و مادر یکی از دو طرف متعهد چنین امری شد که مشکلی در این روش نیست، در غیر این صورت می توان با قرعه کشی یا نوبتی کردن این مشکل را حل کرد.
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید