سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ و ۲۳ دسامبر ۲۰۰۴ ـ انعکاس و تفسیر گزارش انفجار ۲۱ دسامبر ۲۰۰۴ در اردوگاه نظامی آمریکا در موصل عراق


۲۲ و ۲۳ دسامبر ۲۰۰۴  ـ انعکاس و تفسیر گزارش انفجار ۲۱ دسامبر ۲۰۰۴ در اردوگاه نظامی آمریکا در موصل عراق
۲۲ و ۲۳ دسامبر ۲۰۰۴ صفحات اول روزنامه های آمریکا به خبر و عکسهای انفجار شدید در ناهارخوری اردوگاه نظامیان آمریکایی در موصل، سومین شهر بزرگ عراق ، اختصاص یافته بود. این روزنامه ها عکسها و مشاهدات یک خبرنگار روزنامه ریچموند ویرجینیا را که در صحنه حضور داشت چاپ کرده بودند. این خبرنگار برای دیدار افراد گارد ملی ویرجینیا که در این پایگاه مستقر هستند به صرف ناهار با آنان دعوت شده بود و گزارش و عکسهای او مستقیم بود.
در این انفجار که ظهر سه شنبه ۲۱ دسامبر در چادر ناهارخوری نظامیان روی داده بود در همان دم ۲۲ تن کشته و ۷۵ نفر مجروح شده بودند که ۱۸ تن از مقتولین و ۵۱ نفر از مجروحان آمریکایی بودند.
در میان این مقتولان و مجروحان، هفت تن از کارکنان یک شعبه کمپانی هالیبرتون ( به مدیریت قبلی دیک چنی معاون بوش ) دیده می شدند که پیمانکار تامین غذای نظامیان بوده است. از گزارشهای اولیه چنین بر می آمد که انفجار بر اثر پرتاب یک راکت ۱۲۲ میلیمتری بود، ولی در اعلامیه جمعیت انصار السنه که مسئولیت این سنگین ترین تلفات آمریکایی در ۱۱ ماه اخیر را برعهده گرفته از آن به عنوان « انفجار انتحاری » نام برده شده که حکایت از رخنه عوامل این جمعیت به داخل پایگاه دارد.
گفته می شود فردی که این انفجار را به وجود آورده لباس نظامیان عراقی را بر تن داشت. جسد این فرد برای شناختن او تحت بررسی قرار گرفته است. اگر از نظامیان تازه عراقی باشد مسئله جدیدی خواهد بود.
جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در پیامی کوتاه و گفتن تسلیت به خانواده های مقتولین که در میان آنان عده ای عراقی و اتباع سایر کشورها وجود داشت، از عملیات نظامی امریکا در عراق به عنوان ماموریت صلح نام برد.
چند مفسر آمریکایی گفته اند که اوضاع عراق رو به وخامت است و بیشتر وقت دولت بوش و خود او را دست کم در یک سال آینده خواهد گرفت و در نتیجه بر ابعاد مسائل بین المللی و داخلی افزوده خواهد شد. به نظر این مفسران، وهابیون بیش از هر وقت دیگر ماجرای عراق شده اند که مسئله را پیچیده تر خواهد ساخت .
برخی گفته اند: در جایی که آمریکا نتواند امنیت نیروهای نظامی خود را حفظ کند، چگونه خواهد توانست عراق را امن و برای یک انتخابات فراگیر سی ام ژانویه ۲۰۰۵ آماده سازد؟!.
طبق نظر سنجی مشترک چند موسسه فعال در این حرفه، چهل و هفت درصد آمریکاییان پیش بینی کرده اند که اوضاع عراق در آینده بدتر شود، بیست درصد گفته اند که امید به بهبود آن دارند ، به باور سی درصد از آمریکاییان اوضاع عراق مدتها به همین حال باقی خواهد ماند و سه درصد دیگر گفته اند که نظری ندارند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید