جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هنرهای سنتی ترکیه


هنرهای سنتی ترکیه
● هنرهای سنتی که ماده اولیه اش سنگ باشد:
کار تزیینی و دکوراسیون سنگی در هنر ترکیه جایگاه مخصوصی داشته است. این کار هر چند در دوره های مختلف از هنگام شروع به بعد متناسب با متد و روش هایش با بعضی از تغییرات مواجه شده باشد از نظر کار سازندگان آن کیفیت بالای خود را همچنان حفظ کرده است . زیباترین نمونه های کار سنگی را در معماری های دوران سلجوقی،‌ ملوک الطوایفی و عثمانی در آناتولی می توان دید . سنگ تنها در زیر بنا و نمای خارجی بکار نرفته بلکه در نمای داخلی و دکوراسیونهای داخل خارج لوازم اصلی لوازم اصلی را تشکیل میدهند.
زیباترین نمونه های کار سنگی در سردرهای یادگاری، دیوارهای شهر و کاخ ها، مساجد،‌ مدرسه و در صحن، درهای اصلی، سرستونها، محل اذان در مناره ها ،‌محراب، منبر، چشمه، سبیل (مسیر) حوض و فواره اینگونه ساختمانها می توان دید. بافندگیهای هندسی،‌فاق ها، تزئینات نباتی،‌ برجستگیهای کم ارتفاع و ارتفاع زیاد هنرهای نقاشی حیوانی و مشابه اینها بیشترین تزیین هائی هستند که می توان دید. این تزئینات به شکلهای مختلف در معماری بر روی آجرها بکار رفته است. همچنین این تزئینات روی اشکال هندسی آجرهای روشن و پررنگ بکار رفته است.
نمونه های بسیار زیبای این تزئینات در دیوارهای بیرونی ساختمانهائی نظیر مسجد، آرامگاه و قلعه دیده می شود. سنگهای مورد استفاده در ساخت محصولات هنرهای دستی که ماده اولیه آنها سنگ می باشد با توجه به محلهای مورد استفاده و روش ساخت مورد بررسی قرار می گیرند.
کار سنگی(کار سنگی مورد استفاده در معماری،‌چشمه ها و سنگهای قبر) کار سنگی در معماری سنتی جهت تزیین نمای بیرونی و داخلی بنا جایگاه مهمی دارد. بیشترین موارد استفاده کار سنگی غیر از معماری سنگهای مزار،‌ قبر می باشد. در کار سنگی روشهائی مانند منبت کاری، برجسته کاری، تراشیدگی انجام می گیرد. عنصرهای تزیینی مورد استفاده، نباتی، هنرهای زیبای هندسی و هنرهای نقاشی خطی است. هنرهای نقاشی حیوانی کم می باشد. هنرهای نقاشی انسانی را در آثار هنری دوران سلجوقی می توان دید.
▪کار بروی سنگ مرمر: مرمر سنگی است زیبا و شفاف که از تغییر شکل سنگهای آهک بدست آمده و در شاخه های مختلف هنر مورد استفاده قرار می گیرد. توده مورد استفاده که بوسیله سیم حلزونی از توده اصلی جدا شده بطور کلی توسط مته سوراخ کن که با فشار هوا کار می کند تکه تکه می شود. لوحه های مرمر را که بوسیله دستگاه و یا اره الماس بریده شده است با توجه به جائیکه مورد استفاده قرار می گیرد به شکل معینی در می آورند و سپس با سنگ اسفنج و خاک سمباده نرم کرده بوسیله قاع و فتیله پارچه ای جلا می دهند.
▪ کار بروی سنگهای زینتی : این سنگها در ساخت اشیاء مورد استفاده روزمره کاربرد دارد مانند انگشتر، سنجاق سینه، تسبیح ها، چوب سیگاری، پیپ و چپق، عصا و کلیه زینت آلات بانوان. کار بروی سنگ سیلیکات یا کاکنزیوم طبیعی: از سنگ های مزبور امروزه در اسکی شهیر، چپق، پیپ، نوک دهانه قلیان و مشابه آن ساخته می شود. در قدیم از این سنگ ظروف، قوطی، فنجان . مجسمه ساخته می شده است.
▪ کار بروی سنگ کهربای سیاه: این سنگ یک نوع سنگ لیگنیت، برنگ سیاه،‌ سفت، شفاف که ریزه سنگهائی مثل سنگ آتش زنه دارد، قابلیت شفاف شدن و تراش دادن را دارد. در قرون وسطی در ساخت تسبیح ها، صندوقهای امانات مقدس، و ساخت مجسمه ها مورد استفاده قرار گرفته است. در قرن ۱۹ در ساخت جواهرات از این سنگ استفاده شده است. در ترکیه در شهر اولتو از توابع استان از ارضروم از سیصد کوره و یا معدن سنگ کهربا بیرون آورده شده و بنام کهربای ارضروم نامگذاری گردیده است. از سنگ کهربا در ساخت جا سیگاری، تسبیحو مخلوطی از طلا و نقره و کهربا، انگشتر، سنجاق سینه، گل سینه، گوشواره، انگشتر،‌ النگو و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

http://cahroba.blogfa.com/post-۶.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید