جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ دسامبر سال ۱۹۸۹ ـ بازگشت دوباره دوبچک به قدرت و پایان عمر او


۲۸ دسامبر سال ۱۹۸۹ ـ بازگشت دوباره دوبچک به قدرت و پایان عمر او
الکساندر دوبچک Dubcek سوسیالیست لیبرال ۲۸ دسامبر سال ۱۹۸۹ به ریاست پارلمان تازه چک اسلواکی که دیگر در انحصار کمونیستهای مطلق گرا نبود انتخاب شد و به این ترتیب پس از ده سال و چند ماه به قدرت باز گشت . وی در ژانویه سال ۱۹۶۸ به دبیرکلی حزب کمونیست چک اسلواکی که قدرت را در این کشور به دست داشت برگزیده شده بود و به پیاده کردن افکار خود و انعطاف پذیرکردن سوسیالیسم پرداخته بود . خود او عنوان این سوسیالیسم را کمونیسم با چهره انسانی گذارده بود .
این عمل دوبچک در مسکو نوعی تجدید نظر طلبی تلقی شد . دوبچک به مسکو فرا خوانده شد که در آنجا از عقیده خود دفاع کرد و در اوت همین سال نیروهای کشورهای عضو پیمان ورشو وارد چک اسلواکی شدند و اختیارات دوبچک را کاهش دادند و سرانجام در آوریل سال ۱۹۶۹ کاملا برکنار کردند و به عنوان مهندس به یک کارخانه فرستادند .
رویدادهای نیمه دوم سال ۱۹۸۹ و خروج انحصار قدرت از دست حزب کمونیست و تجدید انتخابات چک اسلواکی باعث ورود دوبچک به پارلمان شد که به ریاست آن انتخاب گردید . وی در این سمت باز از سوسیالیسم ملایم دفاع کرد و حاضر به دست کشیدن از آن نشد که چندی بعد اعلام شد در یک حادثه رانندگی کشته شده است ! .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید