چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ دسامبر سال ۱۹۱۶ ـ کازرونی ها نیروهای انگلیسی را شکست دادند ، ولی...


مقامات انگلیسی که طبق پیمان سن پترزبورگ نیمه جنوبی وشرقی ایران را به نام منطقه نفود در کنترل داشتند در پی حملات کازرونی های میهندوست به تاسیسات انگلیسی در این شهر و نا امن ساختن راههای اطراف برای جلوگیری از تردد آزادانه انگلیسی ها و عوامل آنان، ۲۸ دسامبر سال ۱۹۱۶ دستور دادند که پانصد تن از نظامیان تحت فرمان آنان مرکب از سربازان هندی و افراد « اس پی آر » با چند توپ و مسلسل از شیراز به کازرون بروند و کازرونی ها را سرکوب کنند .
این نیرو روز۲۹ دسامبر ( هشتم دی ماه ۱۲۹۵ خورشیدی ) شیراز را به عزم کازرون ترک کرد. نیروی اعزامی پس از درگیری با کازرونی ها که شماری داوطلب با تجهیزاتی ناچیز بودند با تحمل تلفات سنگین به شیراز بازگشت.
مجسم کنید که اگر در مرداد و شهریور ۱۳۲۰ (۲۵ سال بعد) چند ایرانی!! به میهن خود خیانت نکرده بودند و ارتش چهارصد هزار نفری ایران را مرخص نساخته بودند چگونه انگلستان می توانست با نزدیک به چهار هزار سرباز عمدتا هندی که از طریق خاک عراق به ایران فرستاده بود وطن ما را که صدها سال یک امپراتوری مافوق نیرومند بود تصرف کند و شاه آن را به تبعید بفرستد!. این ادعا که تسلیم شدن بهتر از تحمل تلفات بود مسخره است. اگر این استدلال (حرف مفت) درست بود؛ پس روسها به جای تحمل ۲۷ میلیون کشته باید استالن را می گرفتند و تسلیم هیتلر می کردند و به زندگی خود ادامه می دادند و .... تلفات ایرانیان پس از تحت اشغال در آمدن وطن، از گرسنگی و بیماری و نوکری کردن های بعدی بمراتب بیشتر از جنگ بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید