پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۳۰ دسامبر


● ۳۹: تیتوس که از سال ۷۹ تا ۸۱ میلادی امپراتور روم بود به دنیا آمد . او در سال ۷۰ میلادی که یک ژنرال رومی بود اورشلیم را تصرف و ویران ساخت و یهودیان را پراکنده کرد . تیتوس که ۲۳ ژوئن سال ۷۹ میلادی با رای سنای روم امپراتور شده بود ۱۹ سپتامبر سال ۸۱ بر اثر ابتلا به طاعون در گذشت.
● ۱۸۹۳: دولت آمریکا ۴۵ هزار مایل مربع از اراضی کشور مکزیک را از این کشور خریداری و ضمیمه خاک خود کرد.
● ۱۹۰۰: دولت انگلستان بر اخبار جنگ با بوئرها ( سفید پوستان هلندی مهاجر در افریقای جنوبی ) سانسور برقرار کرد تا مردم انگلستان از ناموفق بودن نیروهای این کشور در این جنگ آگاه نشوند.
● ۱۹۰۳: یک تئاتر در شیکاگو آمریکا هنگام نمایش آتش گرفت و از ۲۰۰۰ تماشاگر ۵۷۶ تن کشته شدند که عمدتا در بالکن تئاتر نشسته بودند.
● ۱۹۰۸: امروز اعلام شد که در زلزله پریروز جنوب ایتالیا بیش از یکصدهزار تن جان باخته اند که ۸۴ هزار تن از آنان از ساکنان شهر مسینا بودند.
● ۱۹۰۸: ( ۱۲۸۷خورشیدی ) : شیخ فضل الله نوری که با مشروطیت مخالفت می کرد موردحمله قرار گرفت و مجروح شد.
● ۱۹۲۱: مجلس شورا عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد.
● ۱۹۲۲: تغییر نام روسیه شوروی به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از امروز رسمیت یافت.
● ۱۹۶۴: بیش از پانصد هندی به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت شدند.
● ۱۹۶۴: ( ۱۳۴۳ خورشیدی ) : بنیاد فرهنگ ایران به منطور حراست از میراث فرهنگی از جمله خالص سازی زبان پارسی آغاز بکار کرد.
● ۱۹۷۵: در فرودگاه« لاگاردیا» در شهر نیویورک یک جامه دان حاوی بمب روی نوار نقاله منفجر شد که بر اثر آن ۱۴ تن کشته و ۷۰ نفر مجروح شدند.
● ۱۹۸۵: تقریبا همزمان در فرودگاههای رم و وین به جایگاه شرکت هواپیمایی اسرائیل با نارنجک و مسلسل حمله شد که منجر به مرگ ۱۴ نفر و جرح بیش از یکصد نفر گردید.
● ۱۹۸۶: ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا موضوع فروش اسلحه به ایران (ماجرای ایران ــ کنترا) را یک اشتباه سیاسی دولت خود خواند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید