سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

کپور معمولی


کپور معمولی
کپور معمولی با نام علمی Cyprinus Carpio یک ماهی شایع آب های شیرین می باشد. خانواده کپور نامشان را از واژه لاتین Cyprinidae گرفته اند. زادگاه اصلی این ماهی در اروپا و آسیا می باشد و از این مناطق به تمام گوشه و کنار جهان توسعه یافته اند.
آنها میتوانند تا حداکثر طولی معادل ۱۲۰ سانتیمتر رشد نمایند و به حداکثر وزنی معادل ۳۷۳۰۰ گرم در سن ۴۷ سالگی برسند. آنها وحشی اند واهلی نمی شوند. اگر چه در شرایط محیطی گوناگون مقاوم هستند اما مقدار آب زیاد را همراه با جریان کند یا راکد و البته گوارا و گیاهان بستر را ترجیح میدهند. آنها تمایل دارند تا در دسته های ۵ تایی و بیشتر باشند و بطور طبیعی در اقلیم معتدل در آبهای شور و شیرین با PH ۵/۷ – ۷ و سختی dGH ۱۵- ۱۰ زندگی می کنند. دامنه دمای ایده‌آل آنها بین ۲۴ – ۳ درجه سانتی‌گراد می باشد.
کپور معمولی بخوبی دیگر انواع کپور همانند کپور آیینه ای (با فلسهای کم و درشت در یک ردیف که بر روی تک خط مرئی در طرفین ماهی امتداد دارند و زادگاه اصلی آنها کشور آلمان است.) ، کپور چرمی (بدون فلس به غیر از نزدیکی باله پشتی) و کپور تمام فلس همه چیز خور است و تقریبأ به هر چیزی که برخورد میکند آن را می خورد. از خوردن دانه های گیاهان ، گیاهان آبی ، حشرات ، سخت پوستان یا ماهی مرده لذت می برند.
یک ماهی بالغ در یک تخم ریزی میتواند ۳۰۰.۰۰۰ تخم بگذارد. جوانترها به واسطه ماهیان شکارچی همانند سوف ، اردک ماهی ، اسبله (گربه ماهی) و غیره در محیط شکار می شوند.
منبع : مجید لر


همچنین مشاهده کنید