شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

غذاها و احساس‌ها


غذاها و احساس‌ها
بیشتر ما وقتی شاد و سر حالیم یا وقتی افسرده و نگرانیم، شروع به خوردن می‌کنیم. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که غذاها از نظر شیمیایی روی مغز اثر می‌گذارند و این تغییرات به نحو قدرتمندی روی حالات روحی ما موثرند.
▪ اما آیا واقعا غذاها روی احساسات ما اثر دارند؟
کارشناسان تغذیه می‌گویند بله، اما چه باید بخوریم و از چه باید دوری کنیم؟ در اینجا به شما می‌گوییم که غذاها همانطور که می‌توانند حال شما را بهتر کنند، به همان اندازه هم در بدتر شدن حالتان موثر است.
▪ کلک زدن به استرس
درست؛ تحقیقات اخیر پیشنهاد می‌کنند که غذاهایی که کربوهیدرات زیاد دارند، مثل نان، برنج و ماکارونی می‌توانند شما را آرام کنند. محققان می‌گویند کربوهیدرات باعث می‌شود ماده‌ای شیمیایی به نام سروتونیوم در مغز آزاد شود.سروتونیوم است که باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته باشید.
تصور غلط؛ اما جالب اینجاست که خیلی از مردم وقتی احساس استرس می‌کنند قهوه یا چای می‌نوشند. گرما آرام کننده است و کافئین موجود در چای و قهوه به شما کمک می‌کند روشن‌تر فکر کنید. اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید بیشتر از قبل نگران، مضطرب و متشنج خواهید شد.
▪ کم کردن غم و غصه
درست؛ مقدار بیشتری گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و همه حبوبات را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این غذا مقدار زیادی سلنیوم دارند. سلنیوم یک ماده معدنی است که به مردم کمک می‌کند آرام‌تر و شادتر باشند. شما همچنین می‌توانید هر روز کمی آجیل را امتحان کنید. آجیل سرشار از سلنیوم است تصور غلط؛ اما خیلی از مردم وقتی ناراحت و بی‌حالند به غذاهای راحت متوسل می‌شوند یا غذاهایی که آنها را شاد و آرام کند. این نوع غذاها اغلب شامل چیزهایی مثل دسرهای شیرین است. یک تکه شکلات ممکن است در ابتدا به شما احساس بهتری بدهد اما در عرض یک ساعت شما احساس بدتری نسبت به قبل خواهید داشت.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید