پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیاز، دوست قلب


پیاز، دوست قلب
پیاز خویشاوند نزدیک سیر از قرن ها پیش توسط مصریان باستان به عنوان سمبل نیروی زندگی و درمانی مفید برای همه بیماری ها شناخته شد. مصریان حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح خواص درمانی پیاز را باور داشتند و آن را در آیین مذهبی خود گرامی می داشتند. به صورت سنتی مردم پیاز را یک ضدعفونی کننده قوی می شناسند که خون را تصفیه می کند و دوست قلب است. تحقیقات جدید نیز نشان می دهد پیاز خام به میزان چشمگیری کلسترول بد خون LDL را کاهش می دهد و از این رو از سکته قلبی پیشگیری می کند. همچنین پیاز هم به صورت خام و هم پخته فشارخون را کاهش داده و خون را رقیق می کند در نتیجه از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کند.
پیاز به ویژه به صورت خام محرک دستگاه هاضمه است و مشکلات کبدی، نفخ شکم و یبوست های مزمن را بهبود می بخشد. پیاز هضم و جذب غذا را بهبود می بخشد و در دوره نقاهت پس از بیماری ها و یا هنگام خستگی و کم خونی انرژی بخش است. پیاز ضدعفونی کننده ای قوی است که ضمن بهبود گردش خون موجب کاهش تب و افزایش تعریق شده در نتیجه به درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند. پیاز برای بهبود گلودرد، فازنژیت، زکام و سینوزیت فوق العاده مفید است و موجب تخلیه ترشحات حلق و بینی شده، به درمان سرفه و برونشیت کمک شایانی می کند. این سبزی مفید پاک کننده خون و مدر است از این رو در دفع سنگ مثانه و بهبود دردهای آرتروز و نقرس موثر است.
در طول تاریخ از پیاز برای پیشگیری از اپیدمی هایی چون اپیدمی وبا و طاعون استفاده شده است. در زمان جنگ جهانی دوم نیز به عنوان ضدعفونی کننده زخم های سربازان مورد استفاده قرار می گرفت. در زمان های قدیم مرسوم بوده است که برش هایی از پیاز را در اتاق بیمار قرار می دادند تا تبخیر آب پیاز موجب ضدعفونی شدن هوای اتاق شود. تحقیقات دانشمندان نیز خاصیت ضدعفونی کنندگی پیاز را مورد تاکید قرار می دهند و نشان می دهد پیاز می تواند بسیاری از باکتری ها از جمله باکتری سالمونلا را از بین ببرد.
نسخه های سنتی قرار دادن برش پیاز روی محل گزیدگی زنبور را در بهبود آن مفید می دانند همچنین بر پایه این نسخه ها برای درمان زگیل می توانید روی پیاز خرد شده مقداری نمک بریزید تا سطح پیاز را بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. سپس آب پیاز را در ظرفی ریخته و روزی دو بار با یک قطعه پنبه از این مایع بر روی زگیل بزنید. آب پیاز را برای درمان سوختگی، بریدگی و گازگرفتگی نیز مفید می دانند.
در گذشته قراردادن پنبه ای آغشته به آب پیاز را بر روی دندان دردناک موثر می دانستند. درمان های سنتی قدیمی توصیه می کنند برای بهبود کلیه عفونت های تنفسی مقداری عسل روی پیاز خام خرد شده بریزید و بگذارید یک شب بماند سپس مایع حاصل را که ترکیبی از آب پیاز و عسل است در ظرفی ریخته و هر دو ساعت یک بار یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.
پیاز رنده شده نیز می تواند ضمادی مفید برای بهبود سرمازدگی باشد.
بر مبنای تحقیقات جدید آب پیاز و پیاز پخته قندخون را کاهش می دهد و این امر به صورت تجربی نیز بر گذشتگان ما ثابت شده و آنها از سال ها پیش از این ویژگی پیاز سود می بردند. این تحقیقات همچنین نشان می دهند در صورت مصرف نصف یک پیاز خام به صورت روزانه کلسترول خون به نحو چشمگیری کاهش می یابد. ضمن اینکه ترکیبات سولفور موجود در پیاز نیز می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها مفید باشد.
با توجه به خواص بی شمار پیاز عجیب نیست که گذشتگان ما آن را گیاهی معجزه آسا برای درمان همه بیماری ها می دانستند.
منبع : آموزشگاه کشاورزی سبز ایران


همچنین مشاهده کنید