جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

با چراغ نفتی آباژور بسازیم


با چراغ نفتی آباژور بسازیم
بسیاری از مردم همواره به دنبال محصولات و طرح های جدید و مدرن هستند و از خرید وسایل و مدل های نو و مدرن لذت می برند. برخی دیگر به جمع آوری وسایل و لوازم قدیمی علاقه مند هستند و حاضر به جایگزین کردن آنها با محصولات جدید نیستند. در بسیاری از موارد نیز این وسایل قدیمی از عزیزانی مانند مادربزرگ و پدربزرگ به یادگار مانده اند و علاوه بر جذابیت ظاهری برای ما ارزش مضاعف دارند. اغلب اینگونه وسایل را تنها به عنوان لوازم دکوری مورد استفاده قرار می دهیم، اما گاه می توان با روش های بسیار ساده آنها را به وسایل کاربردی تبدیل کرد که ضمن زیبایی بخشیدن به فضا با کاربرد جدیدشان نیز مورد استفاده قرار گیرند. ظروف چینی، اتوهای ذغالی و چراغ های نفتی قدیمی جزء محبوب ترین این لوازم هستند که می توان از آنها به اشکال مختلف استفاده کرد. ظروف چینی را ممکن است به عنوان دیوارکوب روی دیوار نصب کنیم.
اتوهای ذغالی را می توان به عنوان ظرف برای «پات پوری» یا چیدن گل های خشک و مصنوعی مورد استفاده قرار داد و چراغ های نفتی را می توان به آباژورهای برقی متفاوت و زیبا تبدیل کرد.تبدیل چراغ نفتی یا «لامپا» به چراغ برقی می تواند دوباره از آن منبع نور زیبایی بسازد که به تامین نفت نیازمند نیست و بو و دود چراغ نفتی را نیز ندارد. در تصویر یک چراغ نفتی مربوط به قرن نوزدهم را ملاحظه می کنید که با افزودن یک کلاهک کوچک به آن به آباژور زیبا و ظرفی تبدیل شده است.برای آماده کردن یک چراغ نفتی برای کار با سیستم برق ابتدا قطعه فلزی بالای آن را که حامل فتیله است و به صورت پیچی در بالای چراغ بسته می شود، باز کنید. داخل چراغ را با مایع ظرفشویی و آب گرم خوب بشویید تا اثری از نفت در آن باقی نماند. قطعه فلزی حامل فتیله را به یک فروشگاه لوستر و آباژور ببرید و بخواهید یک سرپیچ لامپ هم اندازه با آن به شما بدهد. اگر قطعه حامل فتیله چراغ نفتی شما گم شده است، کافی است خود چراغ را ببرید و یا اندازه قطر دهانه خالی چراغ را اندازه بگیرید.همچنین به سیم، کلید و دوشاخه نیاز خواهید داشت.سرپیچ لامپ، کلید و دوشاخه را به سیم متصل کنید.
اندازه سیم را متناسب با فاصله محل قرارگیری چراغ با پریز برق در نظر بگیرید. سرپیچ را در جای قطعه فلزی حامل فتیله به چراغ پیچ کنید.حال که چراغ شما با برق کار می کند، می توانید از حباب اصلی آن استفاده کنید و با انتخاب یک لامپ شمعی آن را روشن نمایید. این روزها لامپ های شمعی به شکل شعله شمع نیز در بازار موجود است، می توانید یکی از این لامپ ها را روی چراغتان نصب کنید و حباب شیشه ای آن را در جای خود قرار دهید و یا چنانچه حباب چراغ شکسته است و نمی توانید حبابی مناسب آن بیابید، می توانید کلاهک آباژوری در اندازه و فرم متناسب با آن تهیه کنید و به جای حباب مورد استفاده قرار دهید. کلاهک های ساده با پارچه های کتانی و درشت بافت برای نصب روی چنین چراغ هایی مناسب هستند. برای چراغ های شیشه ای رنگی یا چراغ هایی که روی محفظه شیشه ای آنها کنده کاری های ظریف وجود دارد، ممکن است از کلاهک هایی با پارچه های ظریف تر استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری با پایه چراغ داشته باشند.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید