پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دیوارها را فراموش نکنید


دیوارها را فراموش نکنید
محدودیت مکانی، ما را بر آن می دارد که حتی از کوچکترین فضای بدون مصرف موجود در اطرافمان نیز چشم پوشی نکرده و همواره به فکر یافتن راهکاری برای استفاده بهینه از آن باشیم. این موضوع در محیط های پرکاربردی همچون آشپزخانه از اهمیت خاصی برخوردار است. در این محیط هرچند کابینت بندی موجود به طور دقیق و بدون هرگونه پرت فضا صورت گرفته باشد، باز هم معمولاً مکان های قابل استفاده ای وجود دارند که مورد توجه قرار نگرفته اند. از جمله مهمترین آنها به دیوارهای خالی این محیط به خصوص میان کابینت های دیواری و زمینی می توان اشاره کرد. اگرچه به کارگیری کلیه این دیوارها جهت مقاصد مختلف، محیطی شلوغ و غیرقابل تحمل را سبب می شوند ولی با تصمیم گیری صحیح و بجا اختصاص برخی از آنها برای کاربردهای ضروری در آشپزخانه، نه تنها مشکل شلوغی را پدید نمی آورد، بلکه از ازدحام لوازم در داخل کابینت های موجود می کاهد. در ضمن دسترسی به وسایل و همچنین انجام امور آشپزی نیز بسیار آسان تر خواهد بود. در همین راستا راهکارهای متعددی وجود دارد که به پاره ای از آنها در زیر اشاره می کنیم:
۱) رایج ترین کار برای این منظور، نصب میله ای ساده به همراه چندین گیره آویز است، که از طریق آنها می توان لوازم مصرفی دسته دار و قابل آویختن همچون سرویس های کفگیر و ملاقه، رنده، دربازکن، لیوان دسته دار و بسیاری دیگر مانند اینها را به دیوار آویخت.
۲) نصب طبقه و یا طبقات مختلف از جنس چوب یا شیشه با طول و عرضی متناسب بر روی دیوار نیز از جمله راهکارهای مفید استفاده بهینه از دیوارهای خالی هر مکانی به خصوص آشپزخانه است که البته با توجه به شرایط محیط کاربردهای گوناگونی را می توانند دارا باشند:
الف) شما می توانید ظروف مخصوص نگهداری قند و شکر و ادویه جات خود را به جای کابینت بر روی این طبقات قرار دهید.
ب) این قبیل طبقات دیواری به عنوان کتابخانه ای از مجموعه کتاب های آشپزی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند به این ترتیب این کتاب های راهنما نیز به هنگام آشپزی در دسترس خواهند بود.
ج) با قرار دادن ظروف و لوازم تزئینی مرتبط با محیط آشپزخانه بر روی یک طبقه و یا مجموعه ای از طبقات مختلف نصب شده بر روی دیوار، همزمان علاوه بر خالی شدن کابینت مخصوص آنها، نمایی زیبا و متفاوت برای محیط آشپزخانه ایجاد می شود.
د) اختصاص طبقات به قرار دادن گلدان های کوچک گل و گیاه طبیعی و یا مصنوعی نیز از جمله کاربردهای مفید آنها است. حال در صورتی که پنجره آشپزخانه تان در فرورفتگی میان دو ستون واقع شده است، می توانید با نصب طبقات شیشه ای در مقابل آن، فضایی برای پرورش گل و گیاه فراهم سازید.
ه- در صورتی که در کابینت بندی آشپزخانه تان محلی مخصوص مایکروفر در نظر گرفته نشده است، با استفاده از دو پایه گونیایی محکم و یک تخته از جنس نئوپان و یا MDF، طبقه ای به دیوار نصب کرده و مایکروفر را بر روی آن قرار دهید. مزیت این کار این است که هنگام بالا رفتن سطح قرارگیری مایکروفر نسبت به سطح کابینت در زیر آن فضای خالی برای جای دادن لوازم مختلفی همچون ظرف قند و شکر یا ادویه ایجاد می شود.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید