پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اول ژانویه سال ۲۰۰۵ ـ چین نقش بزرگتری در امور جهان می خواهد


«هو جیانتائو» رهبر چین اول ژانویه به مناسبت آغاز سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان رئیس کشور یک میلیارد و سیصد میلیون نفری چین، دبیراول حزب کمونیست این کشور و فرمانده ارتش آزادیبخش خلق ــ بزرگترین نیروی مسلح جهان است پیام مهمی فرستاد که رئوس سیاستهای آتی این کشور را در آن می توان مشاهده کرد. در این پیام ، « هو » ضمن اشاره به پیشرفتهای بزرگ اقتصادی چین گفته بود که چین در سال ۲۰۰۵ برای خود نقش بزرگتری را در امور جهان مطالبه خواهد کرد و به دولتهای دیگر اطمینان داده بود که از خصوصیات ویژه سیاست چین، صلح خواه بودن این کشور است که آرزوی پایان هرگونه جنگ و فقر را در جهان دارد و به سهم خود هر گونه سعی و تلاش را برای تحقق این دو امر حیاتی بعمل خواهد آورد و در این زمینه ها به ملل دیگر کمک خواهد کرد.
وی در این پیام همچنین گفته بود که شعار چین همچنان « صلح ، توسعه و همبستگی و همکاری جهانی » خواهد بود. چین به حاکمیت ملی و استقلال کشورها احترام می گذارد و در تحققش آنها را یاری خواهد داد. ملل دیگر به خوبی متوجه شده اند که سیاست خارجی چین صلحجویانه و صادقانه است.
« هو » در پیام خود گفته بود که دولت چین( به عنوان نماینده ربع نفوس جهان) نقش سازنده خود در زمینه حفظ امنیت عمومی جهان را افزایش خواهد داد.
رهبر چین در عین حال تاکید کرده بود: ما هرگز و به هیچ وجه اجازه و امکان نخواهیم داد که تایوان از پیکر چین جدا شود و راه استقلال در پیش گیرد. برخی از مفسران این بیان تاکیدی « هو » را گوشزدی به آمریکا و سایر دولتها تلقی کرده اند که نشان داده اند در قبال تایوان نظر دیگری دارند.
« هو » در پیام سال نو خود سپس به رونق اقتصاد و پیشرفتهای تکنولوژی و بهبود رفاه و معیشت مردم چین اشاره کرده و وعده باز کردن هرچه بیشتر فضای سیاسی چین را داده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید