شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۳ ژانویه سال ۱۴۳۱ ـ ژاندارک برای مجازات به اسقف تحویل داده شد


۳ ژانویه سال ۱۴۳۱ ـ ژاندارک برای مجازات به اسقف تحویل داده شد
ژاندارک ، دختر ارلئان ، که فرانسویان مایوس و افسرده را به پیروزی رسانید سوم ژانویه سال ۱۴۳۱ برای مجازات شدن به یک اسقف ( کشیش بزرگ )سپرده شد که به دستور این کشیش که او هم فرانسوی بود به جرم جادوگری و پوشیدن لباس مردانه محکوم به اعدام شد و د ر یک بازار باز ( بدون سقف ) در برابرچشم مردم آتش زده شد. ژاندارک هنگام آتش زده شدن ۱۹ ساله بود.
ژاندارک دوران خردسالی را در محیطی گذرانیده بود که ارتش فرانسه از انگلیسی ها شکست خورده بود وتمامی شمال رود « لوار » از جمله پاریس به تصرف انگلیسی ها در آمده بود . در این جنگ پاره ای از فرانسویان هم به انگلیسی ها کمک می کردند.
هنگامی که نیروهای دشمن از روستای محل اقامت او که دختر یک کشاورز بود گذشتند و خرابی فراوان به بار آوردند و سپس دست به محاصره بندر ارلئان در همان نزدیکی زدند به خشم آمد و به مدافعان نا امید ارلئان پیوست . لباس سربازی بر تن و سربازان را تشویق به ضد حمله کرد و موفق شدند و سپس با درجه سروانی به هدایت سربازان فرانسوی ادامه داد و دشمن را از بسیاری از نقاط بیرون راند .
در اثنای این پیروزی ها ، فرانسویان متحد انگلستان او را گرفتند و به انگلیسی ها فروختند و انگلیسی ها وی را به یک اسقف فرانسوی هوادار خود تحویل دادند و گفتند که او جادو گر است که صدایش این چنین هیجان و دلاوری در سربازان فرانسه به وجود می آورد که بدون ترس دست حمله به نیرویی به مراتب بزرگتر از خود می زنند. انگلیسی ها نخواستند ، خود ژاندارک را بکشند و برای همیشه دشمنی فرانسویان را بخرند.
در سال ۱۴۵۶ اسقف های فرانسه ، ۲۵ سال پس از مرگ ژاندارک ، از وی اعاده حیثیت کردند که بعدا عنوان قهرمانی فرانسه را به دست آورد و پاپ در سال ۱۹۲۰ اورا تقدیس کرد.
از قرن ۱۵ به بعد ضمن اشاره به اعدام دلخراش ژاندارک اندرز داده می شود که نباید اشتباه یک و یا چند نفر باعث شود که دیگران از میهندوستی رویگردان شوند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید