سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خواص زعفران


خواص زعفران
زعفران به هضم طبیعی غذا و تقویت معده کمک می‌کنداز زمانهای قدیم برای زعفران نیز همچون سایر ادویه‌جات، خواص درمانی مختلفی در نظر می گرفتند.
بر اساس تحقیقات جدید زعفران به هضم طبیعی غذا و تقویت معده کمک می‌کند و به عنوان مسکن به ویژه در درمان دردهای لثه و قلنج نیز تاثیر گذار است. علاوه بر آن محرک و تقویت کننده تمایلات جنسی است، تحقیقات پزشکی ثابت کرده زعفران خواص ضد سرطانی داشته و به عنوان یک داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکالهای آزاد عمل می‌کند.
زعفران همچنین ماده‌ای شادی بخش، آرام‌بخش، تقویت کننده حافظه، افزایش دهنده تمرکز، ضد تشنج، افسردگی، اسپاسم، آلزایمر و پارکینسون است که در درمان دردهای عصبی و کم خوابی نیز مفید است.
بنابر یک تحقیق دارویی دیگر ، زعفران به علت وجود تیامین، ریبوفلاوین و مواد معدنی برای درمان فشار خون، کاهش کلسترول، درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن در دختران، کاهش درصد احتمال بروز بیماریهای قلبی، تصلب شرائین و افزایش سلامت قلب نیز بسیار مفید است.
این گیاه دارویی در درمان بیماریهای تنفسی نظیر آسم، سرما‎خوردگی، سرفه، افزایش جریان خون در شبکیه، درمان اختلالات لکه زرد شبکیه در اثر پیری نیز کاربرد دارد. زعفران در صورت استعمال خارجی برای درمان کوفتگی و رماتیسم نیز مفید است. همچنین تحقیقات فراوان انجام شده نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در زعفران در درمان برخی از انواع سرطانها در حیوانات آزمایشگاهی تاثیر داشته است.
منبع : زنده رود


همچنین مشاهده کنید