جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خشکی چشم


خشکی چشم
اشک چشمهای شما بطور طبیعی برای بهداشت چشم و دید واضح ضروری می باشد . خشکی چشم هنگامی رخ می دهد که چشمها به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند یا اشک ایجاد شده ترکیب شیمیایی مناسب را ندارد .
● چه عواملی باعث خشکی چشم می شود ؟
خشکی چشم می تواند ناشی از فرآیند طبیعی افزایش سن ، قرار گرفتن در شرایط محیطی خاص ، اشکال در پلک زدن یا ( داروهای ضدحساسیت ، قرص های ضدبارداری یا داروهای ضدافسردگی ) باشد . خشکی چشم همچنین می تواند به علت عدم رعایت بهداشت یا بیماریهای دیگر یا سوختگیهای شیمیایی و حرارتی باشد . زدن لنزهای تماسی نشانه های خشکی چشم را بیشتر خواهد کرد .
● علائم و نشانه های خشکی چشم چیست ؟‌
علائم و نشانه ها به طور معمول شامل : درد و سوزش ، خارش و ناراحتی چشمها و گاهی اوقات احساس وجود جسم خارجی در چشم می باشد . شما ممکن است افزایش این نشانه ها را در هنگام بیدار شدن داشته باشید .
افراد گافی اوقات اشکریزش بیش از حد را بطور متناوب تجربه می کنند . این مسأله یک عکس العمل طبیعی بوده که به علت عدم ترشح کافی مواد اصلی برای حفاظت چشمها ، رخ می دهد .
خشکی چشم چگونه تشخیص داده می شود ؟
در طی معاینه چشم ، پزشک سئوالاتی در مورد بهداشت عمومی ،‌ داروهای مصرفی ، محیط کار و منزل شما و هر عاملی که ممکن است موجب بروز نشانه های خشکی چشم شود خواهد نمود .
این اطلاعات جهت انجام یا عدم انجام آزمایشات خشکی چشم به پزشک کمک خواهد کرد . در این آزمایشات از وسایل تشخیصی با دقت بالا استفاده می شود و معمولاً رنگهای بخصوصی نیز بکار می رود.
این آزمایشات به پزشک در ارزیابی کیفیت ، مقدار و تورزیع اشک را برای مشخص نمودن خشکی چشم کمک می کند .
● آیا خشکی چشم معالجه می شود ؟
خشکی چشم نمی تواند درمان شود اما حساسیت چشمها را می توان کاهش داد و سلامتی چشمها را در حد موجود حفظ نمود . معمولترین درمان اولیه استفاده از قطره های اشک مصنوعی یا مشابه آن می باشد . برای خشکی شدید چشم از پماد مخصوصاً در هنگام خواب استفاده شود .
در صورت عدم جواب به درمان فوق بستن مجاری تخلیه اشکی به طور موقت یا دائم از اقدامات بعدی است .
یک رژیم متعادل شامل میوه های فراوان ، سبزیجات و آب ممکن است برای کاهش خشکی چشم مفید باشد .
آیا خشکی چشم برای چشمها مضر خواهد بود ؟
اگر خشکی چشم درمان نشود می تواند برای چشمها مضر باشد . خشکی چشم بیش از حد معمول می تواند باعث آسیب بافت ، احتمالاً زخم قرنیه و صدمه به بینایی گردد . خشکی چشم می تواند استفاده از لنزهای تماسی را دچار مشکل کرده و منجر به افزایش تحریک پذیری و افزایش خطر ابتلا به عفونت چشم شود .
در صورت افزایش تحریک پذیری و قرمزی چشم که با درمانهای تجویز شده تسکین پیدا نمی کند حتماً با پزشک خود تماس بگیرید .
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید