جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حقوق خود را چگونه خرج کنیم !


حقوق خود را چگونه خرج کنیم !
درسهای حقوقی شکی در این نیست که امروزه زندگی در شهرهای بزرگ هزینه بالایی دارد، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می شویم که اغلب پول خود را صرف مخارج غیر ضروری می کنیم از خرید هله هوله و خوراکی های بی مورد گرفته تا ...
برای اغلب ما هفته آخر ماه معادل روزهای سخت بی پولی است و همواره با خود فکر می کنیم که "خدایا مگه من چه خرجی کردم که دیگه چیزی در جیبم نیست؟" سختی این امر هنگامی دو چندان می شود که متاهل بوده و احیانا" فرزند یا فرزندانی هم داشته باشیم در آنصورت است که موجود نه چندان خوشایند و جدیدی بنام قرض بتدریج همراه زندگی ما شده و تا مدتها سایه به سایه شما و افکارتان را همراهی میکند. شکی در این نیست که امروزه زندگی در شهرهای بزرگ هزینه بالایی دارد، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می شویم که اغلب پول خود را صرف مخارج غیر ضروری می کنیم از خرید هله هوله و خوراکی های بی مورد گرفته تا خرید لوازمی که نیاز جدی به آنها نداریم. در این مطلب سعی خواهیم کرد بطور مختصر چند روش ساده برای کمتر خرج کردن و پس انداز کردن را برای شما بازگو کنیم.
- میان خواستن و احیتاج داشتن (Wants & Needs) تفاوت بسیار می باشد.
احتیاجات زندگی آن دسته از مواردی است که بدون آن ادامه حیاط تقریبا" غیر ممکن و دشوار می شود مانند محلی برای زندگی، غذا، لباس و ... اما موارد دیگری مانند داشتن یک ماشین، پوشیدن لباسهای مد روز، داشتن بهترین وسیله صوتی یا کامپیوتر و ... از مواردی است که لزوما" زندگی شما بدون آن مختل نمی شود، به اینگونه موارد خواسته یا همان wants میگوییم. آرزوها و خواسته های انسان تمامی ندارد اما باید توجه داشت که این آرزو ها باید مطابق با اندازه های ما باشد. بنابراین همواره میان خواسته و نیاز خود تفاوت بگذارید و بیشتر بفکر نیاز باشید تا خواسته.
- آیا جنس گرانتر بهتر می باشد؟ در بسیاری موارد این مطلب صحیح و در بسیاری موارد دیگر صحیح نیست. شما باید کالای مورد نظر خود را در چهارچوب توانایی های خود تهیه کنید. اگر واقعا" داشتن یک اتومبیل برای شما نیاز می باشد و یک اتومبیل مثلا" ۳ میلیون تومانی کار شما را راه می اندازد چرا باید اتومبیل گرانتر خرید؟ تا بعد هزینه های نگهداری بیشتر آنرا متقبل شد.
- در ارتباط با خرید اتومبیل همواره این سئوال را قبلا" از خود بپرسید که "آیا واقعا" من بدون اتومبیل نمی توانم زندگی کنم؟" باید درست فکر کنید خرید یک اتومبیل ۳ میلیون تومانی هزینه های بسیاری مانند نگهداری و تعمیر، بنزین، بیمه ، معاینه فنی ، تصادف احتمالی و ... دارد، مخارجی که هنگام خرید خود را نشان نمی دهند و ممکن است شما دیر متوجه آن شوید، پس محاسبات لازم را انجام دهید بعد دوباره از خود سئوال نمایید "آیا واقعا" من بدون اتومبیل نمی توانم زندگی کنم؟" آنگاه تصمیم بگیرید.
- همان که هستند باشید؟ بسیاری از مردم سعی در ساختن چهره ظاهری غیر از آنچه واقعا" هستند می باشند، اگر توان شما در حد داشتن یک ماشین ۳ میلیون تومانی است، هرگز سعی نکنید یک اتومبیل ۵ یا ۱۰ میلیونی بخرید چرا که در این حالت باید نحوه لباس پوشیدن، منزل و ... را نیز عوض کنید، پس همان که هستید باشید و شک نکنید که ارزش و اعتبار انسان به لباس و دارایی های او نمی باشد.
- قبل از خرید هر وسیله ای از دوستان سئوال کنید راجع به بهترین و خوش قیمت ترین، روی اینترنت تحقیق کنید و هرگز بدون تحقیق قبلی خرید نکنید. بخصوص اگر عجله ای در خرید ندارید سعی کنید برخی خرید های گران قیمت خود را در فصولی از سال انجام دهید که آن اجناس حراج می باشند. در ارتباط با وسایل الکترونیکی نیز هرگز و هرگز جدیدترین مدل را نخرید چرا که تفاوت قیمت آن با یک مدل پایین تر بسیار بیشتر است.
- هنگامی که به خرید می روید همواره نیازهای کامل خود را بدانید و از قیمت ها حدودا" خبر داشته باشید، چرا که ممکن است به کالایی برخورد کنید که قیمت مناسبی دارد و شما در آینده به آن احتیاج خواهید داشت و می توانید آنرا انبار کنید.
- حقوق خود را که گرفتید نگوید هفته آینده به بانک می روم و قدری از آنرا پس انداز می کنم، اگر همان روز اول پس انداز کردید که هیچ اگر نه شک نکنید که تا هفته بعد برای تمام حقوق خود نقشه کشیده اید. نقشه ای که بسیاری از هزینه ها در آن جزء خواسته های تمام نشدنی شما است. نکته دیگر در پس انداز آنکه هرچه می توانید بیشتر پس انداز کنید، نگران نباشید اتفاق خاصی رخ نمی دهد یکی دو شب هم نان و پنیر میل کنید. در عوض روزی این پس انداز مشکل بزرگی از زندگی شما را حل خواهد کرد.
- اگر کارمند هستید و برای محل کار آنها امکان پذیر است از آنها بخواهید بصورت اتوماتیک از حقوق شما بعنوان پس انداز کسر کنند، شک نکنید این بهترین راه برای پس انداز کردن می باشد.
- اگر پولی یا ارثی به دست شما می رسد هرگز خرج اجناسی نکنید که مستهلک می شوند برعکس آنرا در امور سود دهنده سرمایه گذاری کنید. سهام، اوراق مشارکت یا سکه بخرید و یا اگر مقدار پول زیاد است حداقل آنرا در حسابهای بانکی که به شما سود تعلق میگیرد بگذارید.
- اوغات بیکاری خود را با فعالیت های کم خرج و مفید مانند مطالعه و دیدار دوستان سپری کنید و سعی نکنید بیش از سالی یکی دو بار به مسافرت های پر هزینه بروید.
- همواره آخر هر ماه مخارج انجام شده را بررسی کنید و با تحلیلی که انجام می دهید ببینید چه مقدار از آنها نیاز بوده و چه مقدار خواسته و سعی کنید در ماه بعد دقیق تر عمل کنید.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید