سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۷ ژانویه سال ۱۹۲۶ ـ ایجاد « مملکت سعودی »


۷ ژانویه سال ۱۹۲۶ ـ  ایجاد « مملکت سعودی »
عبدالعزیز بن عبدالرحمن السعود هفتم ژانویه سال ۱۹۲۶ قلمرو خود را « مملکت سعودی » اعلام داشت که ۲۰ ماه مه سال ۱۹۲۷ دولت انگلستان طبق عهدنامه جده استقلال آن کشور را که تا نیمه جنگ جهانی اول تحت الحمایه عثمانی بود به رسمیت شناخت . از نیمه دوم جنگ جهانی اول ، دولت انگلستان جای عثمانی را در برخی از مستملکات این امپراتوری در جهان عرب از جمله عراق و حجاز و سرزمینی که بعدا ماوراء اردن نامگذاری شد گرفته بود.
عبدالعزیز در جوانی با خانواده خود براثر فشار الرشید که زادگاه آنان ریاض در منطقه نجد را متصرف شده بود به کویت رفته بود که در دسامبر سال ۱۹۰۱ در ۲۱ سالگی با نیرویی که از چهل و چند نفر بیشتر نبود به قصد پس گرفتن ریاض عازم نجد شد و اوایل ۱۹۰۲ ریاض را تصرف کرد و سپس به کوتاه کردن دست الرشید از نقاط دیگر پرداخت. تا سال ۱۹۰۴ همه نجد را برغم حمایت نظامی عثمانی از الرشید تصرف کرد و با مرگ الرشید در سال ۱۹۰۶ راه در برابر عبدالعزیز باز شد و به تدریج سایر مناطق تحت سلطه عوامل الرشید را گرفت و در سال ۱۹۱۳ حصاء راهم بر قلمرو خود افزود و به ساحل خلیج فارس رسید. دولت انگلستان که سرگرم عقب راندن عثمانی از سرزمین های عربی و مسلط شدن بر انها بود در سال ۱۹۱۶ ( اواسط جنگ جهانی اول ) نجد و حصا ء را به عنوان قلمرو عبدالعزیز برسمیت شناخت . عبدالعزیز در سال ۱۹۲۵ از اختلاف شریف مکه با دولت انگلستان استفاده کرد و حجاز را هم بر قلمرو خود افزود و خود را سلطان نجد و حجاز اعلام داشت و انگلستان طبق عهدنامه سال ۱۹۲۷ جده استقلال قلمرو او را برسمیت شناخت . ولی تاریخ اعلام رسمی تاسیس کشور سعودی ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۲ است . عبدالعزیز که در سال ۱۸۸۰ به دنیا آمده بود بسال ۱۹۵۳ در گذشت . سلطنت بر کشور سعودی در خانواده السعود موروثی است .
کشور سعودی که در ایران عربستان خوانده می شود دارای۲ میلیون و ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و طبق آمار رسمی سال ۲۰۰۱ بیست و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن سکنه دارد و از لحاظ صدور نفت ، مقام اول را در جهان داراست .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید