شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بنیامین فرانکلین


بنیامین فرانکلین
بنیامین فرانکلین یک دیپلمات، سیاستمدار، صاحب چاپخانه و دانشمند بود. او عدسیهای دوکانونی، فرخوراک پز فرانکلین، اختراع کرد.
آزمایشاتی در رابطه با الکتریسیته انجام داد. فرانکلین در ۱۷۰۶ در بوستون، ماساچوست متولد شد. او هوش و استعدادش را در خواندن و نوشتن به زودی نشان داد. در سن ده سالگی مدرسه را ترک کرد تا حرفهٔ پدرش ساختن شمع را یاد بگیرد. بنیامین جوان از این کار متنفر بود و در سال بعد در مغازه چاپ برادرش جیمز شروع به شاگردی کرد. بعد از ۵ سال مغازه برادرش را ترک کرد و به نیویورک رفت. در نیویورک کاری پیدا نکرد. بنابراین به فیلادلفیا رفت. فیلادلفیا در آن زمان شهر بزرگتری بود. فرانکلین به عنوان یک چاپگر بسیار موفق بود. ثروت به او فرصت داد تا روی اختراعات و علاقهمندیهایش کار کند. فرانکلین فهمید که اجاقهای معمولی ناکارا هستند. او اجاق فرانکلین را برای استفاده بهتر از حرارت طراحی کرد. اجاق او هوای سرد را گرفته گرم میکرد و سپس هوای گرم شده را به چرخش در میآورد.
این اجاقها در امریکا و اروپا بسیار رایج شدند.الکتریسیته به تازگی در اروپا کشف شده بود. فرانکلین به شدت جلب آن شد و شش سال صرف تلاش برای تولید الکتریسیته کرد. فرانکلین بر روی رعد و برق و این ایده که بارهای الکتریکی سبب تولید رعد و برق میشوند متمرکز شد. فرانکلین پیشنهاد کرد که از میلههای برقگیر رعد و برق برای دور کردن الکتریسیته از ساختمانها استفاده شود تا از سوختن آنها جلوگیری شود. با بستن یک کلید آهنی به دنبالهٔ یک کایت در یک طوفان، او موفق به شناسایی بارهای الکتریکی شد. این رعد و برق الکتریسیته بود. بنیامین فرانکلین سالهای آخر عمرش را صرف دنبال کردن علاقهمندیها و کارهایش بر روی کلونیها و تولید برای ایالات متحده کرد. فرانکلین در سال ۱۷۹۰ در کشوری که در شکلگیری و بهبودش کمک کرده بود درگذشت.
منبع : مجیدلرن


همچنین مشاهده کنید