چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فعالیت‌های روزانه و میزان آب دریافتی


فعالیت‌های روزانه و میزان آب دریافتی
قطعا فعالیت‌های عضلانی با از دست دادن آب برای تنظیم درجه حرارت بدن همراه است و هر چه فعالیت سنگین‌تر و طولانی‌تر باشد، مقدار اتلاف آب بیشتر است. در عین حال فعالیت عضلانی با تغییرات همودینامیک (افزایش جریان خون و فشار خون) نیز همراهند پس حجم پلاسما را نیز تا ۲۰ - ۱۵ درصد کاهش می‌دهند. باید توجه داشت که هرچه در معرض فعالیت‌های شدیدتر و هوای گرمتر باشیم نیاز به آب، افزون‌تر می‌شود پس باید آب بیشتری نوشید.
▪‌ خود شما چقدر در روز آب می‌نوشید و اگر شخصی به دلایل مختلف نتواند آب کافی به بدن خود برساند، چه اتفاقی می‌افتد ؟
اما در خصوص کاهش آب بدن : از دست رفتن آب بدن به هر دلیلی باشد ، باعث کاهش توان کار بدن می‌شود ( از دست دادن ۲ درصد مایع ؛ معادل ۵/۱لیتر برای یک فرد ۷۰ کیلویی ، موجب کاهش ۲۰ درصد توان کاری و از دست دادن ۴ درصد مایع، موجب کاهش تقریبا نیمی از توان فرد است).
قبل از پرسیدن سوال بعدی، می‌خواهم یک تکنیک جدید تغذیه را برای همه، خصوصا کسانی که علاقه به کم کردن وزن دارند بازگو کنم. به بدن خود عادت دهید تا قبل از تشنه شدن آب بنوشید ؛ اگر پوست شادابتر، بدن خوش فرم‌تر و سلامتی بیشتر می‌خواهید. فراموش نکنید آب درجه حرارت معمولی داشته باشد و خیلی سرد و گرم نباشد.
حتما در اخبار پزشکی شنیده‌اید باید روزی ۸ لیوان آب مصرف کرد. من معتقدم نباید برای بدن خود،
" باید " تعیین کرد !!‌ اگر سموم بدن شما زودتر از بدنتان خارج شوند ، ‌اشکالی پیش می‌آید ؟!
▪ پروفسور از میان مایعاتی که امروزه در بازار وجود دارند، کدام بیشتر می‌توانند جای آب را بگیرند ؟
هیچکدام. هیچ نوشیدنی تا امروز بهتر و مفیدتر از آب دیده نشده است. آب تنها آشامیدنی واقعا لازم است. اگر شما فردی باشید که معتاد به مصرف کردن چای و قهوه باشید بدون مصرف چای و قهوه نمی‌میرید اما بدون آب قطعا فرصت زندگی نخواهید داشت.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید