پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه پونتیاک


تاریخچه پونتیاک
هفده سال بعد از تأسیس کمپانی GM در سال ۱۸۹۰ ، کمپانی Pontiac با الهام گرفتن نام خود از شهر Pontiac واقع در ایالت میشیگان به منظور تولید اتومبیل تأسیس گردید .
اولین مدل این کمپانی Six نام داشت که در سال ۱۹۲۶تولید شد . تا سال ۱۹۲۹ تعداد دویست هزار دستگاه از این اتومبیل به فروش رسید .
در طول بحران های اقتصادی آمریکا در دهه ۱۹۳۰ این کمپانی نیز مانند مابقی کارخانجات اتومبیل سازی از فروش پایینی برخوردار بود اما با حمایت های کمپانی GM ، توانست به راه خود ادامه دهد .
در سال ۱۹۳۴ ، مدل Pontiac Eight با طرحی بسیار خوب ارائه شد که از این اتومبیل نیز تا سال ۱۹۳۷ ، تعداد ۲۰۰۰۰۰ هزار دستگاه به فروش رفت . این اتومبیل تا اواسط دهه ۱۹۴۰ بعنوان یکی از بهترین اولیدات امریکا محسوب می شد . یکی از علل موفقیت این اتومبیل ، موتور هشت سیلندر آن بود که توسط شخصی به نام َAmibal طراحی شده بود . این موتور هشت سیلندر بسیار قوی تر و نرمتر از موتورهای هشت سیلندر وی هشت تولید شده در آمریکا کار می کرد. در ضمن از موتورهای شش سیلندر تولید شده در این کمپانی نیز در اتومبیل های Chevrolet استفاده می شد .
اگر چه این کمپانی بعلت سود دهی بیشتر ، از قسمتهایی از بدنه اتومبیل های دیگر کارخانه ها استفاده می کرد اما با این وجود محصولات آن در مقایسه با تولیدات کمپانی های دیگر کاملاً متفاوت بود .
در اوایل دهه ۱۹۵۰ ، این کمپانی اتومبیل هایی تمام هیدرولیک و کاملاً اتوماتیک را تولید کرد و در سال ۱۹۵۵ نیز توانست با بهره گیری از موتور جدید هشت سیلندر وی هشت و استفاده از نیروی برق ۱۲ ولت ، فروش خود را به ۵۳۰۰۰ دستگاه در سال برساند .
در اواخر دهه ۱۹۵۰ اتومبیلهای این کمپانی پهن تر ، کشیده تر و کم ارتفاع تر بودند . مدل Tempest ، محصول سال ۱۹۶۱ ، اتومبیلی چهار سیلندر با بازدهی بسیار بالا بود .
بحران شدید بنزین در دهه ۱۹۷۰ باعث شد تا کمپانی دچار مشکل در زمینه فروش اتومبیل هایش شود . از اتومبیل های تولید شده در این دهه می توان به مدل Firbird Trans AM اشاره کرد که بیشتر شبیه اتومبیل های اروپایی است تا مدلهای قبلی این کمپانی .
شهار دهه ۱۹۸۰ این کمپانی این بود : " ما هیجان را به شما هدیه می کنیم " مدل دو سرنشینه Fiero که بخوبی گویای این شعار بود توانست بر مشکلات اقتصادی فائق آید و از فروش بالایی برخوردار شود .
این کمپانی با تولید اتومبیل های اسپورت خود توانست به شهرتی جهانی دست یابد و تولیدات آن هنوز در لیست اتومبیل های مطرح جهان قرار دارد .
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید