جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه فولکس واگن


تاریخچه فولکس واگن
این کمپانی بر اثر آرزوری دو نفر با شخصیتهای کاملا متفاوت بوجود آمد: Adolf hitler وporsche.
Adolf Hitler فردی بود که علاقه شدیدی به اتومبیل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید.او علاقه بسیاری به مسابقات اتومبیل رانی داشت و همچنین بسیار علاقه مند بود تا اتومبیلی در اختیار مردم باشد که همگان بتوانند آن را خریداری کنند. شخص دیگر Porsche بود . او نیز همانند هیتلر آرزو داشت اتومبیلی بسازد تا همگان قدرت خرید آن را داشته باشند.تنها تفاوت او با هیتلر بی توجهی Porsche به سیاست بود.
porsche در سال ۱۸۷۵ متولد شد و اولین اتومبیل کوچک خود را در سال ۱۹۲۲ ساخت.او آرزوی خود را برای ساخت اتومبیل همگانی در سال ۱۹۳۰ با ایجاد کارخانه ای برآورده کرد. او تصمیم داشت اتومبیل هایی بزرگتر با کارآیی بالاتر و قیمت پایینتر تولید کند. او فعالیتش را در سال ۱۹۳۱ با کار بر روی Project ۱۲ آغاز کرد و برای این اتومبیل موتوری ۵ سیلندر طراحی کرد.وی با حمایت های هیتلر توانست این اتومبیل ها را نسبت به بقیه اتومبیل های موجود در آلمان بسیار ارزان تر و در حدود نصف قیمت ارائه کند. Porsche سه مدل اول خود را در گاراژ خانه اش تولید کرد.و سپس طرح هایش را در اختیار کمپانی Opel قرار داد و Opel نیز توانست اتومبیلهایی موفق با قیمت های ارزان تولید نماید.Porsche در اکتبر سال ۱۹۳۶ اتومبیلی بهینه تولید کرد که این مدل کولردار از موتوری ۹۸۵cc استفاده می کرد. این اتومبیل در تست هایی که از آن به عمل آمد موفق نبود و در این آزمایشات عمر موتور آن بسیار کوتاه پیش بینی شد و سیستم ترمز آن نیز اطمینان لازم را نداشت.
هیتلر برای اصلاح این مدل سرمایه گذاری کرد و در نتیجه این سرمایه گذاری سه ماه بعد کمپانی VolksWagen به معنی" گروه تولید کننده اتومبیلهای مردم آلمان" تاسیس شد.
در ابتدای کار حدود ۳۰ مدل مختلف اتومبیل ساخته شد که تمامی این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند.Porsche نیز به مطالعه بر روی اتومبیل های آمریکایی به منظور بالا بردن کیفیت این تولیدات پرداخت. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این کمپانی تاسیس کرد و این قسمت جدید از ماه اکتبر همان سال تولید اتومبیل های ارزان قیمت را برای افرادی که قدرت خرید اتومبیلهای گران قیمت را نداشتند آغاز کرد. اولین اتومبیل های این کمپانی KdF-Wagen از محصولات قبل از جنگ میباشد و از دیگر تولیدات قبل از جنگ می توان به مدل ۲۱۰KdF-Wagen محصول سال ۱۹۳۹ اشاره کرد.این نام توسط "هستلر" برای این اتومبیل انتخاب شده بود اما همگان آنها را با نام Beetle می شناختند.
در طی جنگ این کمپانی بر اثر بمباران هوایی شدیدا آسیب دید و پس از جنگ ارتش انگلستان کنترل این کمپانی را در دست گرفت.اولین اقدام ارتش انگلستان تغییر نام اتومبیل KdF به Wolfsbeurg بود.پس از آن اتومبیلهای Beetle به کشورهای دیگر صادر شدند اما نتوانستند از فروش مناسبی برخوردار گردند.این کمپانی در ماه آگوست سال ۱۹۴۵ توانست ۱۷۸۵ دستگاه اتومبیل به بازار عرضه کند که از تمامی آنها به عنوان سرویس استفاده گردید.در سال بعد این رقم به ۱۰ هزار دستگاه افزایش یافت که در تمامی آنها از موتورهایی به حجم ۱۱۳۱cc شده بود.
این کمپانی در ماه ژانویه سال ۱۹۴۸ به آلمان پس داده شد و Heinrich Nordhoff بعنوان رئیس آن انتخاب شد.اوکه پسر یک بانکدار بود در گذشته برای کمپانی های Opel و BMW کار می کرد و در زمینه اتومبیلهای آمریکایی و روش تولید انبوه آنها نیز اطلاعات خوبی داشت و کاملا با علم صادرات اتومبیل آشنا بود. در نتیجه در سال ۱۹۴۸ربع تولیدات این کمپانی را به خارج آلمان صادر کرد.او همچنین با صادر کردن دو مدل به کشور آمریکا چندین میلیون دلار سود برای کمپانی به دست آورد.
Porsche در آن زمان بعنوان مهندس مشاور کمپانی فعالیت داشت و توسط شهرتی که در این کمپانی کسب کرد توانست بعدها کارخانه بزرگ تولید کننده اتومبیلهای اسپورت خود را تاسیس کند.
در دهه بعد این کمپانی به تقویت بازار های خود در آمریکا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را به کشور آمریکا صادر نماید. این کمپانی در سال ۱۹۷۹ تعدادی معادل ۳۳۰ دستگاه اتومبیل تولید کرد. این کارخانه فروش خود در کشورهای خارجی را از دهه ۱۹۵۰ آغاز کرد که از این کشورها می توان به استرالیا ? فرانسه و آمریکا اشاره نمود.در سال ۱۹۵۴ با تولید موتوری به حجم ۱۱۹۲cc اتومبیل Beetle را هم از لحاظ تجاری و هم از نظر مکانیکی بهبود بخشید. از مدل های دیگر می توان به مدل Karmann Ghina اشاره کرد که اتومبیلی کوپه و اسپورت بود.
در سال ۱۹۶۱ تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از مدل Beetle با حجم موتور ۱۴۹۳cc تولید شد.در ماه دسامبر سال ۱۹۶۱ تولیدات این کمپانی به پنج میلیون رسید و پس از ان دیگر تولیدات این کمپانی به کمتر از یک میلیون دستگاه اتومبیل سقوط پیدا نکرد.
در طی دهه ۱۹۶۰ مدل های دیگر مانند TI و نیز مدل سالن ۴۱۱ به بازار عرضه شدند.از سال ۱۹۶۵ مدل هایی از تولیدات کمپانی Audi نیز ارائه می گردید.
Nordhoff در ماه آوریل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگی در گذشت و با تغییر مدیریت این کمپانی دچار مشکلات شدید شد که به مرور زمان موفق به حل آنها گردید.
در سال ۱۹۷۱ مدل K۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ این اتومبیل بهبود یافته و به مدل قویتر K۷۰ L تبدیل گشت.تا این زمان کمپانی توانسته بود حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید کند که پیروزی بزرگی محسوب می شد.البته در ماه می سال ۱۹۸۱ تولید بیتل ۲۰ میلیونم در کشور مکزیک جشن گرفته شد.
نسل بعدی اتومبیل های Volkswagen اتومبیل های دیفرانسیل جلوی Passat الهام گرفته از مدل Audi ۸۰ و محصول سال ۱۹۷۳ بودند.
در سال ۱۹۷۴ نیز گلف به بازار عرضه شد.در مدل های اولیه این اتومبیل از موتور هایی به حجم ۱۰۹۳cc استفاده می شد و این مدل بسیار سریع بعنوان یکی از مدلهای هاچبک معروف جهان تولید گشت.بر روی Golf های تولید شده در آمریکا نام Rabbit گذاشته شد.
مدل هاچبک Polo با گیر باکسی ۳ دنده در سال ۱۹۷۵ تولید شد و مدل Getta نیز محصول سال ۱۹۷۹ بود. تولید Golf در آمریکا در شهر New Stanton دنبال می شد. Golf Gti در سال ۱۹۷۶ تولید گردید. همچنین این کمپانی با استفاده از موتور های دیزل در اتومبیل های Golf و Passat توانست قدرت آنها را به ۱۱۰hp برساند.
در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ یک اتومبیل Golf تولید شد که با تولید آن کمپانی ساخت ۳۵ میلیونومین اتومبیل خود را جشن گرفت.سپس کمپانی امتیاز ساخت مدل های Passat و polo را به کمپانی SEAT در اسپانا واگذار نمود.همچنین در سال ۱۹۸۲ قرار دادی با دولت چین امضا کرد تا مدلی از Passat به نام Santana در چین تولید شود.مدل Santana توسط کمپانی Nissan نیز تولید شد. اگر چه تولید اتومبیلهای اسپورت برای این کمپانی سود دهی نداشت اما این کمپانی برای رقابت با دیگر کارخانجات مجبور به تولید آنها بود.از این مدل ها می توان به اتومبیل ۱۶ سوپاپ Scirocco با سرعت ۲۰۹ کیلومتر در ساعت اشاره کرد.
از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل Gti نیز مشاهده شد.همچنین مدل Golf Syncro محصول سال ۱۹۸۸ اتومبیلی دو دیفرانسیله بود.در سال ۱۹۸۹ VW مجهز به موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپلپ به حجم ۱۸۰۰cc جایگزین Scirocco شد.
این کمپانی در حال حاضر از کارخانجات بزرگ اتومبیل سازی جهان است و همه ساله اتومبیل های جدید آن مورد توجه همگان قرار می گیرد
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید