شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

النگ دره؛ زیباترین پارک شمال کشور


النگ دره؛ زیباترین پارک شمال کشور
پارک جنگلی النگ دره در دامنه جنگل های انبوه شمالی با پوشش گیاهی ویژه و وجود رودخانه و چشمه های بسیار دیدنی، چشم انداز طبیعی ویژه ای به آن بخشیده است. این پارک می تواند یکی از مناطق جذاب گردشگری در استان گلستان باشد.
پارک جنگلی النگ دره به مساحت ۱۸۵ هکتار و در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهارخوران قرار گرفته است. این منطقه در فصل های بهار و تابستان بویژه در روزهای گرم و آفتابی سرشار از افراد و خانواده های شهری و روستایی است که از هوای گرم و شرجی شهر گرگان، روستاها و شهرهای اطراف به این منطقه پناه می برند تا ساعاتی را در فضایی مطبوع سپری کنند.
● چشمه افرایی النگ دره
پارک جنگلی النگ دره، با داشتن آب و هوای کوهستانی،دارای تابستان معتدل و زمستان سرد و برفی است. آب و هوای این منطقه حداقل ۱۰ درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است. پارک جنگلی النگ دره، در دامنه جنگل های انبوه شمالی قرار دارد که از پوشش درختان جنگلی برخوردار است. مهم ترین انواع درختان این پارک جنگلی را انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می دهد.
آب مورد نیاز پارک از چشمه افرایی و زیبایی که در اطراف پارک واقع شده تأمین می شود. رودخانه «قلاشی» از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد داشته و تقریباً از وسط آن می گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳چشمه آب با کیفیت بسیار بالا قرار دارد که چشم انداز طبیعی منحصر به فردی ایجاد کرده است.
● النگ دره، نمونه گردشگری کشور
به گفته مسئولان، سرمایه گذاری در طرح های توسعه گردشگری پس از تصویب پارک جنگلی النگ دره به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری کشور، آغاز شده و تاکنون ۲ شرکت خصوصی با بازدید از پارک وامکانات زیرساختی آن آمادگی خود را برای عقد قرارداد با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده اند.
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان، ۱۴۷ هکتار از پارک جنگلی النگ دره در قراردادهای ۱۰ تا ۳۰ ساله برای اجرای طرح های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می شود.
● النگ دره، پارک شاخص شمال
حداقل نیاز سرمایه گذاری در این پارک جنگلی حدود ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است که تا پایان امسال عملیات ساخت تأسیسات گردشگری پارک النگ دره آغاز می شود. پارک جنگلی النگ دره براساس آخرین مصوبه هیأت دولت جزو مناطق هفت گانه نمونه گردشگری کشور در استان گلستان اعلام شده است.امکانات موجود در پارک النگ دره شامل برق رسانی، سرویس های بهداشتی، جاده آسفالته، نمازخانه، پارک کودک، زمین ورزش، ساختمان های نگهبانی، منطقه کمپینگ و پیک نیک است.پارک جنگلی النگ دره، از سوی دفتر جنگلکاری و پارک های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به عنوان پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شد.به گفته مسئولان، این انتخاب به خاطر رعایت مسائل فنی ومدیریت خوب پارک صورت گرفته است و امسال برای نگهداری، مراقبت و تجهیز این پارک، ۵۵۰ میلیون ریال هزینه می شود.پارک جنگلی النگ دره، تحت مدیریت منابع طبیعی استان گلستان ، همه روزه مورد بازدید شهروندان و مسافران قرار می گیرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید