چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

غذاهای مفید برای قلب و مغز


غذاهای مفید برای قلب و مغز
شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که غذاهای مفید برای قلب، برای مغز نیز سودمندند.
غذاهای سالم جریان خون به اندام‌های نیازمند به اکسیژن بدن را افزایش می‌دهند. این مواد غذایی خلق، حافظه و دیگر اعمال ذهنی را بهبود می‌بخشند.
تاکنون درباره آنتی اکسیدان‌ها مطالب زیادی شنیده‌اید. برخی مواد غذایی سرشار از این ترکیبات هستند.
یکی از آنتی اکسیدان‌ها در زغال‌اخته از اتصال باکتری‌های مفید به لایه سلولی دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند و لذا مانع عفونت‌های این بخش از بدن می‌شود
آنتی اکسیدان‌ها عواملی هستند که با روند پیری و بیماری مقابله می‌کنند.
عملکرد مهم آنها حذف رادیکال‌های آزاد اکسیژن ، ملکول‌های ناپایداری است که به واسطه اعمال متابولیکی بدن ایجاد می‌شوند.
رادیکال‌های آزاد در مضر ساختن کلسترول برای عروق قلب و نیز نقص عملکرد حافظه و حرکت با افزایش سن، دخالت دارند.
از طرفی در عملکرد سیستم ایمنی اختلال ایجاد کرده در ابتلا به کاتاراکت یا آب مروارید و تحلیل ماکولار چشم نقش دارند.
بدن برخی آنتی اکسیدان‌هار ا تولید می‌کند. گرچه مغز به وارد کردن آنها از منابع خارجی هم نیازمند است. تحت شرایط استرس‌زا ، توانایی بدن برای تولید آنتی‌اکسیدان‌ها کاهش می‌یابد. میوه‌ها و سبزیجات غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان‌ها هستند.
یکی از مواد خوراکی که در راس ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان قرار دارد زغال‌اخته است.
اخیرا دانشمندان روشی را برای سنجش محتوای آنتی اکسیدانی غذاها ابداع کرده‌اند که ORAC نام دارد (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) غذایی با محتوای بالای ORAC به کند کردن روند پیری مغز و بدن کمک می‌کند.
مطالعه در حیوانات نشان داده است زغال‌اخته اثر حفاظت‌بخش عصبی داشته و در مقابل اثرات سوء مربوط به افزایش سن مانند کاهش حافظه عمل می‌کند.
این ماده سلول‌های مغز را از صدمه رادیکال‌های آزاد که معمولا با گذشت زمان روی می‌دهد حفظ کرده و لذا در حفظ عملکرد شناختی و حرکتی نیز نقش دارد.
آنتی اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته به گروهی از مواد شیمیایی به نام فنل‌ها تعلق دارند. موثرترین این ترکیبات پروسیانیدین‌ها و آنتوسیانیدین‌ها هستند که رنگ تیره زغال‌اخته و شاه توت را سبب می‌شوند.
اما بسیاری آنتی اکسیدان‌های دیگر نیز در زغال اخته هستند و اخیرا مورد توجه زیاد قرار گرفته‌اند. محققان بر این باورند که ترکیب انواع مواد مغذی موجود در غذا بیش از هر یک از این مواد به تنهایی اثر حفاظت‌بخش دارند.
یکی از آنتی اکسیدان‌ها در زغال‌اخته از اتصال باکتری‌های مفید به لایه سلولی دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند و لذا مانع عفونت‌های این بخش از بدن می‌شود.
محققان اخیرا دریافته‌اند زغال‌اخته در حفظ عملکرد مغز نیز موثر است به این طریق که شدت آسیب مغزی پس از سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
یکی دیگر از مواد خوراکی مفید قهوه است که اخیرا یک آنتی اکسیدان جدید در آن یافت شده که به خصوص در جلوگیری از سرطان کولون نقش دارد.
یک فنجان کاکائوی گرم که با دو قاشق پودر کاکائوی خالص در لیوان چای تهیه می‌شود دو تا سه برابر چای سبز و تا پنج برابر چای سیاه اثر آنتی اکسیدانی دارد.
توصیه محققان این است که ترک عادات ناسالم و بهره‌مندی از شیوه زندگی سالم‌تر موجب بهبود خلق و اعتماد به نفس نیز می‌شود.
منبع : سایت وبگرد


همچنین مشاهده کنید