سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تعریف معماری در عصر ما


تعریف معماری در عصر ما
موزه جدید "گوگنهایم" در اسپانیا به صورتی وسیع و گسترده مورد تحسین منتقدان معماری قرار گرفته و به عنوان سازه ای منحصر بفرد که اوج خلاقیت معماری در آن به کار رفته ، شناخته شده است. این سازه نشان دهنده این است که در آخر قرن بیستم بالاخره سازه ارزشمندی ساخته شد. این موزه با ظرافت خاص و به یاری خلاقیت بکار رفته در آن، به دنیای اطرافش مرتبط است.
این موزه مثالی برای استراتژی اقتصادی امروزی است که شهرهای صنعتی قدیمی مثل "بیل بائو" برای همگن ساختن خود با قوانین جدید فرهنگی ،طراحی شدند. در واقع این عملکرد بخشی از روند سیاسی در جوامع محلی مانند "باسکیوس" ، تلاش می کنند از هویت خودشان در اروپا که سنت ها و قوانین ملی در آن به سرعت ناپدید می شوند، دفاع کنند. این کار به طراحی و تکنولوژی کامپیوتر بستگی دارد. مؤسسه هایی مانند ""گوگنهایم" و "گتی" با ارتباط بر قرار کردن به دنیای اینترنتی تجاری، هنر را به صنعتی تجاری تبدیل کرده اند.
معماران هم عصر ما ، مثل آرشیتکت های زمان گذشته برای مفهوم و نماد معماری بیش از خود حرفه معماری اهمیت قائل می شوند. این مفاهیم بر ساختار محتوایی ساختمان ها و نحوه اداره و رهبری پروژه تأثیر گذاشته و نشانه های فرهنگ ساختمان های امروزی ما را تشکیل می دهند. مفاهیم مذکور شامل مؤسسات سیاسی ، مشتریان، بانک ها ، مقاطعه کاران ، پیش بینی کنندگان ارزش ساختمان ها، ارزش و قیمت املاک، کارکنان ساختمان ها، تجار واحد های مسکونی،توسعه دهندگان ، شرکت های بیمه و سایر مؤسسات هستند.همچنین کاربران ساختمان ها ، معماران، مهندسان، شرکت های مشاور، منتفذان معماری و فرهنگی و حتی مدارس معماری هم در این گروه قرار می گیرند.
به عبارت دیگر فرهنگ های ساختمان سازی شامل تمام مؤسسات عمومی و فردی است که با آن ها سر و کار داشته و به نوعی بر شکل ساختار آن ها تأثیر می گذارند. بسیاری از معماران از این مفاهیم تأثیر گذار در کارهایشان در راه های مشخص و معینی استفاده کرده واستادان معماری وقت خود را مخلصانه در این کار صرف می کنند.
مسئله کاملاً واضح این است که پیچیدگی معماری ساختمانهای جدید در دنیای امروزی، به اندازه مؤسسه ای که در آن قرار داشته و تصویری که هنرمند خلاق در ذهن مردم بوجود آورده بستگی دارد.در این حال بسیاری از معماران به اهمیت تشریک مساعی و گرد آوری نقطه نظر های مختلف در حل مشکلات پی برده اند. اغلب راه حل های اصولی و محافظه کارانه در حل مشکلات معماری ممکن است از طریق ارائه نقطه نظر های نوآورانه بدست آید.
اما در همان حال بسیاری از معماران فعلی معتقدند که موقعیت فعلی نمی تواند سودمند ترین راه حل باشد.بیشتر وقت آرشیتکت ها صرف مکالمات تلفنی و تشریفات مربوط به کاغذ بازی و ملاقات های وقت گیر با مقاطعه کاران، مشتریان، مقامات مسئول در ساخت و ساز ،به منظور هماهنگ کردن کارها و سند سازی از این ملاقات های حضوری و مکالمات تلفنی می شد . بیشتر نتایج حاصل از این فعالیت ها به صورت انبوهی از کاغذ ها که باید ضمیمه پروژه ها شده و با قیمت های که قابل تحقیق بوده و در ارزش گذاری بهای ساختمان سهیم بودند، نشانه گذاری شده اند. بیشتر این فعالیت ها نه تنها به ساختار بهتر سازه ها کمک نکرد، بلکه اجرای قانونی را کم رنگ کرده و در حفظ خط سیر بهای کار ماهرانه تأثیر منفی داشت.
سؤال مهمی که در ذهن ایجاد می شود این است که چگونه کیفیت ساختمان ها از طبیعت فرهنگ پرورش ساختمان ها تأثیر می پذیرد؟ به عبارت دیگر تکامل ساخت ساختمان ها چگونه بر روی فعالیت های معماران و سایر کسانی که در آن نقش داشتند تأثیر می گذارد؟به عقیده صاحبنظران مجله "آرکیتکچر ویک" فرهنگ تکامل ساختمان، نحوه تأسیس آن و نوع عملکرد های مردمی که از آن فرهنگ پیروی می کنند پاسخ این سؤال را به صراحت بیان می کند.
برای این مجله این نکات فنی و استادانه مانند پنجره ای عمل می کنند که به سوی مجموعه ای غنی از مفاهیم ارزشمند باز شده اند. در این مجله به فرهنگ و تکامل ساختمان مانند مجلات دیگر از جمله "پرکتیس" و "کانستراکشن اینداستری" نگاه نمی شود.
ساختمان ها اساساً حرکتی متحورانه اجتماعی محسوب می شوند. طبیعت این حرکت متحورانه در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده است.این تغییرات بسته به نوع محل ،از جایی به جای دیگر فرق کرده و در موارد اختصاصی کیفیت حجم، اندازه و بخش اصلی ساختمان های ساخته شده را کنترل می کند. اغلب ساختمان ها در دنیا با حداقل دخالت اساتید معماری ساخته می شوند و هنوز آن ها از نظر شکل و ظاهر برای زندگی روزمره انسان ها طراحی می شوند.
معماران هیچگاه به عنوان قدرت نفوذی مورد احترام ،در طراحی ساختمان ها مطرح نبوده اند. هنوز هم شخصیت ساختمان معمولاً انعکاس درستی از فرهنگ آن نیست، اما در انتها مراحل مشخصی باعث می شوند تا با یا بدون دخالت معماران فرهنگ ساختمان عینیت پیدا کند. در پایان می توان گفت که هدف از این مقاله، حضور معماران ساختمان ها در فحوای کلام است.
عقیده دست اندر کاران مجله "آرکیتکچر ویک" بر این است که داشتن چنین دید مؤثری نه تنها تمرینی هم عصر با ماست بلکه به ما نشان می دهد چگونه چنین آزمایشی می تواند نقش مؤثری در پیشرفت و درک شهرهایی داشته باشد که این هزاران فعالیت مستقل توسط مردم را تحت پوشش قرار داده و ممکن است پیشرفت کنند.

محسن کمالی-مجله معماری
http://ns_architect.persianblog.ir/
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید