پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نشانه های اضطراب در کودکان


نشانه های اضطراب در کودکان
همانند ترس، اضطراب هم سبب ناراحتی کودک شده و او را مجبور به رفتار خاصی می کند.
اضطراب به میزان کم غالباً اثرات سازنده ای دارد و محرکی برای خلاقیت، حل مسائل و فعالیت مؤثر است ولی اگر اضطراب شدت یابد سبب از کار افتادگی فرد شده، او را بیقرار و ناراحت می کند.
دوره دوم کودکی (۶-۳ سال) مرحله مهمی است که ضمن آن اضطراب به وجود می آید و در این دوره کودک باید با بسیاری از عوامل و محرک هایی که ایجاد اضطراب می کند مقابله نماید، در نتیجه فرصت های بسیاری برای کسب اضطراب خواهد داشت. کودک در مورد نشان دادن آزادانه احساسات پرخاشگرانه و اتکایی خود دستخوش اضطراب می گردد و اضطراب کودک خصوصاً هنگامی که کودک دیگری متولد می شود، شدت می یابد، زیرا او احساس طرد شدگی نموده و تصور می کند محوریت خود را از دست داده است و دیگر او را دوست ندارند یا کنار گذاشته شده است. در ظاهر هم گاهی نحوه برخورد والدین و فامیل این گمان را تشدید می نماید. منشأ اضطراب از روابط اولیه کودک و والدین است. تنبیه شدید و محدودیت، فشار والدین به کودک برای ظاهر ساختن رفتارهای دشوار، بدگویی و ارزشیابی منفی از رفتار و کوشش های کودک، تضاد در رفتار با او و کیفیاتی مشابه آنچه ذکر گردید، از جمله عوامل ایجاد کننده اضطراب در کودکان محسوب می گردد.
اثرات اضطراب در رفتار اجتماعی و فعالیت ذهنی کودک ظاهر می شود، تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد، پسران مضطرب بی کفایتی و احساس نا ایمنی خود را در فعالیت های اجتماعی و بازی نشان داده و تمایل به بازی های ابتدایی و کودکانه تر دارند. اضطراب هنگامی در یادگیری تسهیل به وجود می آورد که مورد یادگیری ساده بوده و پاسخ دقیقی مدنظر باشد. ولی اگر موضوع پیچیده و مشکل باشد اضطراب در یادگیری مطالب اخلال خواهد نمود، کودکان بسیار مضطرب در یادگیری های کلامی، پاسخ های نامربوط و نامفهوم می دهند و هر قدر مطلب یادگیری دشوارتر باشد این نوع پاسخ ها نیز شدت زیادتری خواهد یافت و در هر حال اضطراب در یادگیری و فعالیت کودکان اختلال ایجاد می کند. گاه صدای کودک و تکلم او را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بدیهی است اضطراب در کلاس های بالاتر برای دانش آموزان مزاحمت بیشتری خواهد داشت. همچنین از تحقیقات انجام شده می توان نتیجه گرفت که اضطراب با ازدیاد سن کودک باعث می شود در فعالیت های ذهنی و تحصیلی ناملایماتی را تجربه کند، به عبارتی با افزایش سن بین اضطراب و فعالیت های کودک همبستگی منفی وجود دارد. سردرد، درد قفسه سینه، درد پا یا دست، درد شکم و سوءهاضمه و کم اشتهایی از علائم اضطراب در کودکان است.

صدیقه پارسانیا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید