پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بازی خودشناسی


بازی خودشناسی
اگر می‌خواهید با این بازی، به اسرار درون خود پی ببرید، به نکته‌های زیر به‌دقت توجه فرمائید:
۱) یک قلم و کاغذ در کنار خود داشته باشید.
۲) اولین جوابی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. نیازی به فکر کردن نیست. بدانید که جواب درست و یا غلطی وجود ندارد.
۳) سعی نکنید که جواب‌ها را حدس بزنید؛ زیرا چیزی از این کار یاد نخواهید گرفت.
۴) با خودتان صادق باشید. شاید این فقط یک بازی سرگرم‌کننده باشد، ولی همین بازی می‌تواند چیزهای زیادی راجع‌به خودتان به شما یاد بدهد. از قبول حقیقت نترسید.
۵) قبل از این‌که جواب خود را بنویسید، کلید بازی را مطالعه نفرمائید.
۶) تا حدامکان سعی کنید گروهی بازی کنید و به عکس‌العمل‌های دیگران نیز توجه نمائید.
قصد این بازی، شناخت خود و دیگران است. در این میان، هرگز خود و یا دیگران را مورد قضاوت قرار ندهید. تفاوت‌ها هم می‌توانند جالب باشند.
● فرود موفق
هر روز مردم در بسیاری از نقاط جهان، پول خوبی می‌دهند تا بتوانند از درب هواپیمای در حال پرواز، بیرون بپرند.
شاید همهٔ انسان‌ها جرأت پریدن از هواپیما را نداشته‌ باشند؛ ولی آمار نشان می‌دهد که خطر پریدن از هواپیما با چتر نجات، کمتر از رد شدن از عرض خیابان‌های پرتردد شهرهای شلوغ می‌باشد. با وجود این آمار، هنوز ما برای پریدن از هواپیما، به دنبال دلیل قانع‌کننده‌ای می‌گردیم. برخی می‌گویند علت هیجان پریدن از هواپیما، افزایش ”آدرنالین“ در خون است که در زمان سقوط آزاد رخ می‌دهد؛ ولی افراد کار کُشته در این رشته، اعتراف می‌کنند که هیجان حاصل از سقوط آزاد و پرش به بیرون از هواپیما، بعد از دفعهٔ دوم یا سوم، از بین می‌رود. ایشان معتقد هستند که علت واقعی هیجان پریدن از هواپیما، آن چند دقیقه‌ای است که در آسمان معلق هستید و دارید به پائین می‌نگرید.
منظره‌ای از جهان زیر پای شماست که با تمام جزئیات، به وضوح دیده می‌شود. آری، افراد خبره در این کار، به شما می‌گویند که این هیجان، از پریدن نیست که شما را به سقوط آزاد، فرا می‌خواند، بلکه آن منظرهٔ دیدنی در زیر پای شماست که دوباره شما را به‌سوی خود می‌کشاند. حالا فرض کنید که در بین زمین و آسمان هستید. به آرامی، به‌سوی زمین کشیده می‌شوید؛ در حالی‌که چتر شما، با شکوه و زیبائی، وزن شمار را تحمل می‌کند و در این حال، شما دارید به‌ منظرهٔ زیر پایتان می‌نگرید. چه ‌می‌بینید؟ آن را تشریح کنید:
۱) آیا سبزه‌زاری پر از گل می‌بینید؟
۲) آیا منطقه‌ٔ کوهستانی با دره‌های عمیق و صخره‌ها را می‌بینید؟
۳) آیا حیوانات وحشی با دهان باز را می‌بینید که در انتظار فرود شما هستند؟
۴) آیا یک رودخانهٔ روان می‌بینید؟
انتخاب شما:
● کلید فرود موفق
از قدیم گفته‌اند: این ”سقوط“ نیست که شما را می‌کشد، بلکه ”فرود“ است. تصور صحنهٔ فرود شما بر روی زمین و آن‌چه که در انتظار شماست، در واقع نشان‌گر دیدگاه واقعی شما به آن‌چه از دنیا انتظار دارید، می‌باشد.
منظره‌ای که برای فرود خود، درنظر گرفته‌اید، در حقیقت حدود مثبت‌اندیشی و منفی‌نگری شما را در زندگیتان نشان می‌دهد.
۱) سبزه‌زاری پر از گل
شما بی‌نهایت مثبت‌اندیش هستید. شاید حتی بتوانید گل‌ها را از ارتفاع زیاد هم ببوئید و از این‌که چمن‌زار نرمی در انتهای مسیر فرود شماست، شاد باشید. زندگی بسیار زیباست، ولی توجه کنید که مثبت‌اندیشی، خیال‌بافی نیست و در کنار تلاش و پشتکار به‌بار می‌نشیند.
۲) منطقه کوهستانی با دره‌های عمیق و صخره‌ها
”مورفی“ می‌گوید: ”اگر امکان این‌که چیزی خراب بشود، وجود نداشته باشد، باز هم یک چیزی خراب می‌شود.“ به‌عقیدهٔ شما، ”مورفی انسان بسیار خوش‌بینی بوده است؟ شانس آوردید که چترتان باز شده و پیچ نخورده است. اگر می‌خواهید از نگرانی، جلوگیری کرده و زندگی جدیدی را آغاز کنید، نعمت‌های خود را بشمارید و نه محدودیت‌ها را. سعی کنید بیشتر به نقاط مثبت قضایا نگاه کنید.
۳) حیوانات وحشی با دهان باز
برای شما مهم نیست که دنیا آمادهٔ بلعیدن شماست، زیرا دیدن این اتفاق برای شما لذت‌بخش‌ است. شما به سرنوشتتان به‌عنوان یک سرگرمی می‌نگرید و حتی اگر خودتان، موضوع بحث باشید هم اشکالی ندارد، باز هم به شرایط می‌خندید.
۴) رودخانهٔ روان
شما نه خوش‌بین هستید و نه بدبین. با مسائل و مشکل‌های زندگیتان، زمانی روبه‌رو می‌شوید که آنها خودشان را نشان می‌دهند. شما می‌دانید که هیچ‌کس از آینده خبر موثقی ندارد تا بتواند تصمیم بگیرد که آیا خوب خواهد بود یا بد. شما به کارهائی که در زمان حال دارید، بیشتر توجه می‌کنید تا این‌که نگران آینده باشید؛ به‌خصوص این‌که در حال حاضر، باید توجه کنید که آیا در قسمت عمیق رودخانه فرود آئید که فشار کمتری به بدنتان وارد شود و یا این‌که در قسمت کم‌عمق رودخانه بیفتید تا غرق نشوید؟
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید