سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اثرات خنده


اثرات خنده
تا به حال شاید راجع به خنده و اثرات آن بسیار شنیده باشیم ، اینکه چقدر خنده و شادابی در روحیه انسان و نححوه ی مواجه شدن او با مسائل اثر گذار است. داشتن روحیه ی شاد یکی از عوامل موثر در بالا بردن عزت نفس و مدیریت استرس هست. این مساله در علم روانشناسی در طی تحقیقانتی بررسی شده است که نمونه ای از آن را برای شما ذکر می کنم:
● حالات چهره مثبت همراه با تبسم داشته باشید
در روانشناسی فرضیه ای داریم بنام فرضیه پسخوراند چهره، این نظریه می گوید : چهره علاوه بر عملکرد ارتباطی،در تجربه هیجانی هم نقش دارد.اگر خود را به تبسم وادارید و این تبسم را چند ثانیه ی بر لب بگذارید کم کم خود را خوشحالتر احساس می کنید اما اگر اخم کنید احساس تنش و خشم خواهید کرد.
● تحقیق :
در پژوهشی آزمودنیها باید در حالیکه حالت اخم یا لبخند به چهره خود می دادند درباره مطبوع بودن بوهای مختلف داوری کنند. نتایج نشان داد که در حالت لبخند در مقایسه با حالت اخم ، بوها در مشام فرد مطبوعتر می آید.
در حالتی دیگر آزمودنیها در حالیکه قلمی را با دندانهاو یا لبهای خود گرفته بودند گیرایی فیلمهای کارتونی را ارزیابی کردند توجه کنید که قرار دادن قلم در بین دندانها به چهره حالت تبسم می دهد و استقرار ان بین لبها حالت اخم در چهره بوجود می آورد. همانطور که انتظار می رفت وقتی قلم بین دندانها قرار می گرفت ( حالت تبسم ) فیلمها جالبتر به حساب اورده می شد.
نشان داده شده که وقتی لبخند می زنیم ترکیب خاصی از ماهیچه های چهره ممکن است موجب کاهش دما در ناحیه ای از مغز شود که پیک عصبی سروتونین رها می کند.کاهش پیک عصبی سوتونین منجر به ایجاد احساس مثبت می شود
خوب پس چرا نخندیم؟! ببین بدون بهانه چند لحظه لبخند زدن چقدر می تونه روحیه ما رو تغییر بده بخند بخند بخند.....هاها هو هو

نویسنده : طلایه محتشمی
مراد محتشمی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید