پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کنترل های مؤثر جهت کاهش سوانح خودرو


کنترل های مؤثر جهت کاهش سوانح خودرو
● ترمز
پایتان را برای حدود یک دقیقه محکم بر روی پدال ترمز فشار دهید. اگر در این مدت پدال به آرامی پایین رود ممکن است نشتی در سیستم ترمز وجود داشته باشد.
● وسایل ایمنی
همه وسایل ایمنی و برق خودرو را آزمایش کنید به این ترتیب که ابتدا خودرو را روشن نموده کلید چراغ ها و دیگر کنترل ها را از درون خودرو آزمایش کنید و سپس از دوستان بخواهید وضع هر چراغ را از بیرون رویت و اطلاع دهند. در همین هنگام قبل از اینکه موتور گرم شود به صدای آن گوش دهید. موتور نباید سر و صدای غیرعادی داشته باشد.
● کمک فنرها
برای آزمایش کمک فنرها در یک گوشه خودرو ایستاده و دستتان را بر روی سپر یا گلگیر بگذارید و چندین بار محکم به پایین فشار دهید. سپس یک بار آن را رها کنید. اگر تکان های خودرو چندین بار تکرار شود به اصطلاح فنرها بازی می کنند، احتمالاً کمک فنرها صدمه دیده است. این عمل را برای سه کمک فنر دیگر هم انجام دهید.
● شاسی
در یک جاده مستقیم هموار و خلوت به دوستتان بگویید که خودرو را به راه انداخته حرکت کند و شما با دقت به خودرو نگاه کنید. اگر خودرو متمایل به پهلو حرکت کند یعنی به یک سمت کشیده شود احتمالاً تصادف داشته و شاسی آن از حرکت اولیه خارج شده است.
● وضع موتور
موتور خودرو یکی از مهمترین قسمتهای خودرو است و باید در هنگام خرید خودرو بدان توجه خاصی نمود. خودرو را روشن کنید از دوستتان بخواهید گاز بدهد، اگر دود آبی خارج شد خودرو روغن سوزی دارد. وجود دود سیاه نشانه عدم تنظیم کاربراتور می باشد. اطراف موتور را نیز نگاه کنید تا از کمپرس روغن در اطراف آن نباشد.
● وضعیت گیربکس
اگر خودرو اتوماتیک است سعی کنید به مکانیک نشان دهید و اگر خودرو دنده ای است خودرو را روشن کنید و کلاچ را امتحان نمایید. وضعیت دنده های یک و دو و سه و دنده عقب را آزمایش کنید.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید