جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ ژانویه ۲۰۰۵ ـ بی سابقه ترین انتخابات در تاریخ دمکراس: انتخاباتی که رای دهندگان نمی دانند چیست


۳۰ ژانویه ۲۰۰۵ ـ بی سابقه ترین انتخابات در تاریخ دمکراس: انتخاباتی که رای دهندگان نمی دانند چیست
شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا یک هفته مانده به انتخابات عراق که قرار ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵ برگزار شود گفت که بسیاری از رای دهندگان عراقی هنوز نمی دانند که این انتخابات برای گزینش رئیس جمهور است، اعضای پارلمان است و یا مجلس موسسان، که مجلس موسسان پاسخ درست تری است. این رای دهندگان هنوز نشانی حوزه های رای گیری را نمی دانند که قرار است یک روز پیش و یا این که شب انتخابات اعلام شوند. به علت تهدیدها همه جا ترس از رفتن به حوزه ها وجود دارد. بیشتر سنی ها گفته اند که رای نمی دهند.
کریم کوارKawar سفیر اردن در آمریکا گفته است که نزدیک به چهل در صد عراقی ها ساکن این کشور نخواهند توانست رای بدهند. وی نسبت به اعتبار این انتخابات تردید کرده است.
یک عراقی که فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است به جفری گتلمنGettlman خبر نگار نیویورک تایمز گفته است در شهری که آب سالم برای نوشیدن نیست؛ انتخابات برای چیست؟!. این انتخابات ساختگی و بی معناست.
بسیاری از اصحاب نظر در گوشه و کنار جهان گفته اند که در طول تاریخ دمکراسی، چنین انتخاباتی سابقه نداشته، زیرا کشور تحت اشغال نظامی بیگانه است ، و عملیات خرابکاری، تهدید و ترس و نیز نفاق میان گروههای مذهبی و نژادی ادامه دارد و نامزد ها برای رای دهندگان شناخته شده نیستند و زمان و شرایط برای یک انتخابات دمکراتیک به مفهوم واقعی کلمه وجود ندارد و معلوم نیست انتخاباتی که بعدا مورد اعتراض دائمی خواهد بود و "تاریخ" درباره اش قضاوت خوب نخواهد کرد چرا باید برگزار شود. برگزاری انتخابات در دوران اعلام حالت فوق العاده و مقررات منع رفت و آمد در شب که قرار است در جریان انتخابات برقرار شود تاکنون سابقه نداشته و .... از خصوصیات انتخابات دمکراتیک وجود حالت عادی در کشور و آرامش کامل است. تنها عراقی های برون مرز که سالهاست خارج از وطن هستند و از جنگ و خونریزی جاری به دور، و قصد بازگشت در آینده ای نزدیک را هم ندارند می توانند در محیطهای آرام رای دهند که درباره آراء آنان هم به دلیل وجود جو سیاسی خاص در کشورهای محل سکونت از لحاظ مفاهیم و تعاریف دمکراسی جای حرف و تردید وجود دارد.
عکس زیر که در روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» چاپ شده چند زن عراقی را که در جریان یک انفجار در ۲۱ ژانویه ۲۰۰۵ عزیز خود را از دست داده اند و شیون و بی تابی می کنند نشان می دهد . انتخابات عراق در چنین شرایطی می خواهد برگزار شود و عاری از ایراد هم باشد.
منبع : به‌سوی نور


همچنین مشاهده کنید