جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مرگ مغزی چیست ؟


مرگ مغزی چیست ؟
● وقتی فقط قلب می تپد
مرگ مغزی معمولا به دنبال ضربه شدید به سر از جمله در تصادفات رانندگی یا سقوط از ارتفاع، غرق شدگی، مسمومیت، سکته مغزی و خونریزی داخلی مغز ایجاد می‌شود.
هرگونه آسیب شدید به مغز می‌تواند منجر به تورم بافت آن شود و از آنجا که مغز در حفره استخوانی جمجمه قرار دارد و امکان اتساع آن هم نیست، به ناچار باعث ایجاد فشار روی بخش‌های پایین‌تر سیستم عصبی ( ساقه مغز) شده و با فشار روی عروق مغزی باعث انسداد این عروق شده و مانع از رسیدن جریان خون به قسمت‌های بالایی شده و بیش از پیش مانع اکسیژن‌رسانی می‌شود. این امر باعث مرگ همه سلول‌های مغزی شده که به آن به اصطلاح مرگ مغزی می‌گویند و قابل برگشت نیست.
● کما
نوعی اختلال کارکرد مغز است. در این حالت شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌شود و به هیچ نوع به تحریکات پیرامونش پاسخ نمی‌دهد. در کما اگرچه عملکرد سلول‌های مغزی مختل شده‌است اما ساختمان این سلول‌ها تخریب نشده‌اند و برخی از عملکردهای بیمار کمایی قابل برگشت است و شانس بهبودی وجود دارد، البته گاهی ممکن است فرد ماه‌ها و حتی سال‌ها در کما باقی‌ بماند.
● زندگی نباتی
این وضعیت تقریبا همیشه در پی کما رخ می‌دهد. با وجود اینکه شخص بیدار است و چشمانش باز است و یکسری حرکات غیر ارادی انجام می‌دهد اما هیچ‌گونه عملکرد ذهنی و شناختی ندارد و با محیط اطراف خود ارتباطی برقرار نمی‌کند. درزندگی نباتی امکان برگشت وجود ندارد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید