جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

میتسوبیشی اوولوشن


میتسوبیشی اوولوشن
شرکت میتسوبیشی پرده از نسل چهارم مدل «اوولوشن» برداشت. این خودرو که با توجه به تجربه شرکت میتسوبیشی در مسابقات رالی ساخته و آماده شده بر مبنای مدل عادی لنسر شکل گرفته است.این میتسوبیشی در ژاپن با نام «اوولوشن ایکس» به فروش می رسد ولی در ایالات متحده آمریکا پسوند «جی اس آر» به آن اضافه شده است. اگرچه این خودرو نسبت به نسل قبلی اش بزرگتر - سنگین تر و کندتر شده ولی هنوز هم رانندگی با آن خصوصا به دلیل استفاده از سیستم چهارچرخ متحرک لذت بخش و جذاب است.
مدل جدید اوولوشن که با کد ۴B۱۱ شناخته می شود از همان موتور ۴ سیلندر توربوشارژردار استفاده می کند که به سیستم متغیر زمان بندی دوبل سوپاپ ها مجهز شده و می تواند ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ پوندفوت گشتاور تولید نماید. موتور جدید این خودرو حدود ۵/۱۲ کیوگرم سبک تر از موتور قبلی است. سعی شده تا با استفاده از آلومینیوم در سقف و سیستم فنربندی وزن کاهش یابد ولی وزن این خودرو نسبت به نسل قبل مقداری افزایش یافته. مدل «جی اس آر» حدود سال آینده برای فروش آماده می شود و پس از آن مدل «ام آر» عرضه خواهد شد. پیش بینی می شود قیمت مدل جی اس آر در حدود ۳۰ هزار دلار باشد و قیمت مدل ام آر نیز ۵ هزار دلار بیش از قیمت مدل جی اس آر است. گیربکس این مدل از نوع ۵ سرعته دستی است ولی مدل ام آر از گیربکس جدید دوکلاچه میتسوبیشی که از نوع تعویض دستی- اتوماتیک (تیپ ترونیک) می باشد مجهز خواهد شد. شتاب صفر تا صد این مدل برابر ۵ ثانیه می باشد که حدود ۴/۰ ثانیه نسبت به مدل ۲۰۰۵ کندتر است. گیربکس سکوئنتال جدید میتسوبیشی به هیچ وجه سریعتر از انواع دستی نیست چرا که سیستم های کنترلی این گیربکس اجازه استفاده از حداکثر سرعت را نمی دهد. این مدل با کمک لاستیک های سایز ۲۴۵ و رینگ های ۱۸ اینچی می تواند شتاب جانبی در حدود ۹۷/۰ جی را تحمل کند. میزان تقسیم نیرو در این خودرو به صورت ۵۰/۵۰ می باشد که در صورت نیاز می تواند تا میزان ۸۰/۲۰ نیز تغییر کند.
● پایان سخن:
در پایان باید گفت که شرکت میتسوبیشی با معرفی این مدل خودروی سریع و در عین حال زیبایی را به نمایش گذاشته است ولی از لحاظ قابلیت های حرکتی هنوز کمی جای بهبودی دارد که مطمئناً این امر در مدل «ام آر» لحاظ خواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید