پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ ژانویه ـ تفسیرها و پیشداوری ها درباره انتخابات ژانویه ۲۰۰۵ عراق


هرچه که روز انجام انتخابات عراق (۳۰ژانویه ۲۰۰۵) نزدیکتر می شد اظهار نظر درباره آن در رسانه ها افزایش می یافت. بیشتر نظرهای ۲۶ ژانویه از جانب استادان و مدرسان دروس دمکراسی و حکومت مطرح شده بود تا سیاستمداران، که مخاطبان رسانه ها عموما حرفهای دسته اخیر را گوشه ای از بازی می پندارند و کمتر توجه می کنند. بیشتر نظرات دانشگاهیان بر این بود که انتخابات عراق (به هر طریق و در هر شرایط که انجام شود) مسئله ای را حل نخواهد کرد و احتمالا مسائل آن کشور پیچیده تر خواهد شد، و بعد از آن هم مقاومت و زد و خورد ادامه خواهد داشت و این بار انتخاب شدگان نیز هدف قرار خواهند گرفت. اینان گفته بودند: در جایی که فرماندار، رئیس پلیس و قاضی کشته می شوند، قتل یک نماینده مجلس که شمار آنان ۲۷۵ تن خواهد بود سخت تر نخواهد بود.
به اظهار این کارشناسان، انجام انتخابات عراق در شرایطی که تا کنون در جهان سابقه نداشته است، و به آن گونه که جورج بوش و دستیارانش می خواهند و می گویند (طیق برنامه آنان) ، آزمایش مطلوبی برای بسط دمکراسی در خاورمیانه نخواهد بود. مجلسی که به این ترتیب و در این شرایط در عراق تشکیل شود نخواهد توانست یک قانون اساسی برای این کشور تدوین کند که همه گروهها را راضی سازد، و لذا نفاق و درگیری با شدت بیشتری دنبال خواهد شد. قضاوت عراقی ها که انتخابات گذشته را تجربه کرده اند این خواهد بود که نه در آن زمان کسی از ترس دیکتاتورها جرات داشت خود را مستقلا نامزد کند و نه در این زمان از ترس افراد مسلح. دست کم در آن زمان، هر دیکتاتور می کوشید که نامزد نمایندگی از میان کارشناسان باشد. در آن زمان مردم را تشویق به دادن رای به کسانی که اسمشان اعلام شده بود می کردند و در این زمان از آنها می خواهند که به احزاب رای بدهند که این احزاب در چند ماه اخیر توسط افراد مشخصی تاسیس شده و هدفهایشان بر مردم روشن نیست و مردمی که کشورشان تحت اشغال نظامی است راه دومی ندارند. گفته اند که در شب انتخابات مقررات منع رفت و آمد شبانه بر قرار می شود و حوزه های رای گیری در محاصره نظامیان خواهد بود. این وضعیت باعث خواهد شد که به این انتخابات اتهاماتی از جمله تعویض صندوقها و آراء در ساعات شب وارد شود ـ اتهامی که تا ابدیت نمی توان آن را پاک کرد.
اصحاب نظر تردید دارند که انتخاب شوندگان بتوانند کار زیادی انجام دهند و می گویند که دادن رای به خودی خود کافی نیست و مشکلی را حل نمی کند. مجلس آتی عراق با مجالس قبلی تفاوت زیاد نخواهد داشت زیرا انتخابات به همان گونه است (فرمایشی) و با این تفاوت، که این بار بیشتر نامزدها «ندید» هستند. انتونی کوردس تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی آمریکا گفته است: در پی انتخابات عراق، کاخ سفید آن را پیروزی و مخالفان دولت بوش «شکست» خواهند خواند و مسئله ادامه خواهد داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید