جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ ـ بازرس ارشد آمریکایی تسلیحات عراق گفت که ما دانستیم عراق اسلحه کشتار جمعی نداشت


۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ ـ بازرس ارشد آمریکایی تسلیحات عراق گفت که ما دانستیم عراق اسلحه کشتار جمعی نداشت
دیوید کیDavid Kay بازرس ارشد آمریکایی تسلیحات عراق پس از کناره گیری از این سمت، ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ در رادیو عمومی آمریکا اعلام داشت که دولت صدام حسین پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ ، فاقد هرگونه سلاح کشتار جمعی بود و ما این را می دانستیم. وی گفت که سازمانهای اطلاعاتی باید بگویند که چرا گزارش کرده بودند که عراق دارای اسلحه کشتار جمعی است و به استناد گزارش آنان، جورج بوش به کنگره و ملت آمریکا بگوید که به دلیل وجود چنین سلاحهایی حمله نظامی به عراق لازم است.
" کی " با بیان این مطلب مهمات لازم را به نامزد های حزب دمکرات داده است تا در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ از جورج بوش انتقاد کنند و بخواهند که روشن سازد چرا منابع اطلاعاتی گزارش خلاف واقع داده بودند.
" کی " گفت که ما هرچه جستجو کردیم ، چیزی از این دست در عراق ندیدیم.
دکتر دیوید کی ذر جلسه ۲۸ ژانویه کمیسیون سنای آمریکا ویژه نیروهای مسلح شهادت داد که وی ضمن بارزسی های خود در عراق نتوانست اسلحه کشتار جمعی به دست آورد که یکی از دلایل حمله نظامی آمریکا به عراق بود.
متعاقب این جلسه که جزئیات آن از شبکه های تلویزیونی پخش شد تصمیم گرفته شد که تحقیق شود که چرا سازمانهای اطلاعاتی آمریکا تایید کرده بودند که عراق دارای سلاحهای کشتار جمعی است که بر پایه آن پرزیدنت بوش نطق سالانه خود خطاب به جلسه مشترک مجلسین آمریکا ( ۲۰ ژانویه ۲۰۰۳ ) را تنظیم و ایراد کند که توجیهی برای حمله به عراق بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید