پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شش کلید طلائی برای موفقیت استادان


شش کلید طلائی برای موفقیت استادان
استادان و معلمن موفق خصوصیات مشترکی دارند. در مقاله حاضر این خصوصیات مشترک در قالب شش کلید طلائی ارائه می‌شود که می‌توان با تمرکز بر این نکات، به موفقیت خود افزود زیرا موفقیت در تدریس، مانند سایر امور زندگی، بستگی به نگرش و روش استادان دارد.
کلید اول) حس شوخ‌طبعی
حس شوخ‌طبعی به شما یاری می‌کند تا در تدریس، موفقیت زیادی به‌دست آورید. این حس، تنش‌های به وجود آمده بین دانشجویان را از بین می‌برد. شوخ‌طبعی موجب می‌شود محیط کلاس لذت‌بخش گردد و دانشجویان را به تلاش و توجه بیشتر تشویق و ترغیب می‌کند. از همه بالاتر، شوخ‌طبعی فرصت ایجاد ودیدن شادی و لذت زندگی را به شما و اطرافیانتان هدیه می‌دهد و در طی این مسیر پرتنش شما را یاری می‌کند.
کلید دوم) نگرش مثبت
نگرش مثبت یک پشتوانه و موهبت الهی در زندگی است. نگرش مثبت یاری‌گر شماست تا سازگاری بیشتری با فراز و نشیب زندگی و تدریس داشته باشید. یک استاد موفق با نگرشی مثبت و مناسب اولین روز کلاس را بدون ایجاد تأثیر منفی و نامناسب بر روی دانشجویان، سپری می‌کند. مثلاً در اولین روز، به‌جای تدریس جبر ۱، دروس پیچیده‌ای مانند جبر و آنالیز ۲ را تدرسی نمی‌کند.
کلید سوم) انتظارات زیاد
یک استاد مؤثر باید سطح انتظارات بالائی داشته باشد. او باید تلاش کند تا موانع را برای دانشجویانش بلندتر سازد. اگر شما انتظار کمی از دانشجو داشته باشید تلاش کمتری مشاهده و دریافت خواهید کرد. استاد باید با برنامه‌ای کار کند تا دانشجویان با اعطاء حس اعتمادبه‌نفس به سطح انتظارات خود برساند.
کلید چهارم) ثبات شخصیت
برای ایجاد یک محیط مثبت یادگیری، دانشجویان باید بدانند هر روز چه انتظاری از شما داشته باشند. این بستگی به ثبات شخصیتتان دارد. ثبات شخصیت موجب ایمن شدن محیط یادگیری شده و دانشجویان را به‌سوی موفقیت رهنمون می‌شود. این نکته بسیار جالب است که آنها در طول روز با استادی سخت‌گیر و مهربان سازگاری داشته باشند. یادتان نرود دانشجویان از محیطی که قوانین و تصمیمات در آن به‌طور مرتب در حال تغییر باشد، خوششان نمی‌آید.
کلید پنجم) انصاف
استاد منصف کسی است که با دانشجویان دارای شرایط مساوی، به‌طور یکسان رفتار کند. دانشجویان نسبت به این‌ نکته بسیار حساسند، پس مراقب باشید تا برچسب غیرمنصف بر روی شما نخورد.
کلید ششم) انعطاف‌پذیری
یکی از شگردهای جالب تدریس این است که همه چیز در یک سطح تغییر می‌کنند. وجود برخی ناراحتی‌ها و تنش‌ها طبیعی بوده و روزهای کمی وجود دارند که به‌طور معمولی بگذرند. بنابراین انعطاف‌پذیری نه‌تنها برای سطح تنش کلاس، بلکه برای دانشجویانی که شما را به‌عنوان فردی مسلط می‌شناسند، بسیار مهم است.
پریزاد پورعباس
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید