پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عوامل مؤثر در چین و چروک صورت


عوامل مؤثر در چین و چروک صورت
پوست، تمام سطح بدن را پوشانده و بزرگ‌ترین ارگان بدن محسوب می‌شود. با توجه به قابل دید بودن پوست معمولاً وضعیت ظاهری آن اهمیت زیادی برای شخص دارد.
عوامل ذیل در بروز چین و چروک صورت دخالت دارند:
۱) سن: همه دوست دارند که سال‌های زیادی پوستی لطیف و صاف مثل کودکان داشته باشند. با افزایش سن، فیبرهای کلاژن پوست تغییرات کمی و کیفی پیدا کرده و این امر موجب افت خاصیت ارتجاعی و کششی پوست می‌شود. با افزایش سن از میزان بافت چربی زیرجلدی کاسته شده و همین مسئله باعث شل شدن پوست می‌گردد. در مجموع با گذشت زمان چروک‌ها و خطوط ظریف در پوست پیدا شده و با افزایش سن تعداد عمق این خطوط افزایش پیدا می‌کنند.
۲) ارث: برخی افراد زودتر از سن خود به دلایل وراثتی دچار چین و چروک می‌شوند، که غیرقابل جلوگری است.
۳) اشعه آفتاب: این عامل قابل جلوگیری و در حقیقت مهم‌ترین فاکتور قابل پیشگیری در پیدایش چین و چروک‌های صورت است. اگر از سنین پائین و از روی عادت از آفتاب پرهیز کرده و از ضدآفتاب به‌طور منظم استفاده شود، نقش بسیار مؤثری در ممانعت از پیدایش خطوط صورت دارد. محافظت از پوست در برابر سرما و باد نیز عامل مهمی در پیشگیری از بروز خطوط و چروک‌های صورت است.
۴) انقباض عضلات: نقاطی از صورت که تحرک بیشتری دارند و انقباض عضلانی در آنها بیشتر است (مثل دور دهان، دور چشم و پیشانی) چین و چروک بیشتری پیدا می‌کنند. در کسانی که به هر دلیل به‌طور مرتب از عضلات صورت خود استفاده می‌کنند (مثل اخم کردن مکرر یا چین انداختن به پیشانی و یا خندیدن زیاد) خطوطی عمود بر جهت کشش عضلانی تشکیل می‌شود. در ابتدا این خطوط فقط در هنگام انقباض عضله ظاهر و پس از رفع انقباض از بین می‌روند ولی با تکرار این عمل، خطوط دائمی می‌شوند. خطوطی که با این مکانیسم در صورت به وجود می‌آیند عبارتند از: خط اخم بین ابروها، خطوط عرضی پیشانی و خطوط قسمت خارجی چشم‌ها.
۵) میزان رطوبت پوست: اگر مقدار رطوبت پوست به هر دلیلی کاهش یابد لایه شاخی پوست خشک، نازک و پوسته‌پوسته شده و در نتیجه ترک‌هائی در آن ایجاد می‌شود.
۶) تنش‌های عصبی: در افراد عصبی به دلیل انقباض بیش از حد عضلات صورت، چروک‌های عمیق در صورت ایجاد می‌شود. دیر خوابیدن نیز از جمله عوامل مؤثر در بروز چروک است.
۷) زیاده‌روی در مصرف قهوه، چای پررنگ، مواد چربی و مواد قندی برای پوست مضر است.
۸) رژیم غذائی سخت و شدید باعث کاهش چربی زیرجلدی شده و چین و چروک ایجاد می‌شود.
۹) کشیدن سیگار: در افراد سیگاری چروک‌های عمیق در اطراف چشم‌ها بیشتر دیده می‌شود. ترک سیگار در رفع این ضایعات بسیار مؤثر است.
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید