چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ ژانویه ۲۰۰۶ـ پیروزی انتخاباتی حماس - آمریکا و دمکراسی عرب


۲۶ ژانویه ۲۰۰۶ـ پیروزی انتخاباتی حماس - آمریکا و دمکراسی عرب
پیروزی حماس در انتخابات ۲۶ ژانویه ۲۰۰۶ فلسطینی ها که از ۱۳۲ کرسی پارلمان دولت خودگردان برنده ۷۶ کرسی شده بود در جهان ایجاد شوک و شگفتی کرده بود زیرا چنین اکثریتی قبلا پیش بینی نمی شد. چهار کرسی دیگر به حزب متحد حماس تعلق گرفته و سازمان «فتح» که چهار دهه کنترل امور فلسطینی ها را به دست داشت تنها دارای ۴۳ کرسی شده بود و ۹ کرسی دیگر را احزاب و افراد مستقل به دست آورده بودند.
بانو مریم فرحت (ام نیذال) یکی از نامزد های حماس بود که در این انتخابات پیروز شد. وی سه پسر از شش فرزند خود را با دست خودش به مبارزه با اسرائیل و عمدتا انفجار انتحاری فرستاد. او گفته است: بچه هایم را دوست داشتم ولی فلسطین را بیش آنان. همه ناظران خارجی و از جمله جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا بر درستی انتخابات ۲۶ ژانویه ۲۰۰۶ فلسطینی ها صحه گذارده اند. مقامات دولت آمریکا پس از انتشار اخبار مربوط به پیروزی حماس در انتخابات گفتند که با دولت حماس تماس نخواهند گرفت زیرا که این نهاد را یک سازمان تروریستی اعلام کرده اند و تماس آنها از این پس با شخص محمود عباس خواهد بود. دولتهای بزرگ اتحادیه اروپا هم تاکید کردند که اگر دولتی را که حماس تشکیل خواهد داد اعلامیه های قبلی خود دایر بر قصد انهدام اسرائیل را پس نگیرد نمی تواند انتظار کمک مالی و هر گونه کمک دیگر را از آنها داشته باشد. از سوی دیگر، در پی اعلام پیروزی حماس، برخی از اعضای سازمان «فتح» از جمله ماموران پلیس فلسطینی عضو این سازمان دست به تظاهرات زدند و گفتند که نمی خواهند حماس بر آنان حکومت کند. یک رهبر حماس در واکنش به اظهارات مقامات اروپایی، در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت: صلح با اسراییل با این شرط پذیرفتنی است که همه اراضی اشغالشده جنگ سال ۱۹۶۷ از جمله بیت المقدس قدیمی را تخلیه کند.
اصحاب نظر ضمن تفسیر پیروزی دمکراتیک (انتخاباتی) حماس گفته بودند که وجود فساد مالی و ضعف اداری در دستگاه دولت خودگردان باعث قطع امید اکثریت فلسطینی ها از آن شده بود.
همین اصحاب نظر ضمن اشاره به اصرار دولت آمریکا در دمکراتیزه شدن خاورمیانه، با توجه به نتایج انتخابات اخیر عراق و فلسطینی ها گفته بودند که دمکراسی عرب همیشه به راه آمریکا نخواهد رفت. این صاحبنظران پیش بینی کرده بودند که نتایج انتخابات عراق و فلسطینی ها، مسائل این دو و مشکلات آمریکا را افزایش خواهد داد. مرور زمان درستی این پیش بینی را نشان داد و دیدیم که بر مشکلات عراق و فلسطینی ها در طول سال ۲۰۰۶ افزوده شد. این مشکلات تفکر آمریکاییان را نسبت به دولت خود تغییر داده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید