پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سیتروئن C-Metisse


سیتروئن C-Metisse
نمایشگاه پاریس که چندی پیش برگزار گردید، پذیرای اتومبیلهای گوناگون و برتر روز دنیا بود. یکی از بهترین های این نمایشگاه، اتومبیل مفهومی کمپانی سیتروئن به نام Metisse C بود. اتومبیلی که سازنده آن را حاصل « احساس و دلیل » می داند.
● طراح داخلی کابین جنگنده
زمانی که راننده پشت فرمان اتومبیل می نشیند، با فناوری های پیشرفته ولی کمی پیچیده داخل کابین مواجه می شود. همه ادوات کنترل کننده مثل کامپیوتر، کلیدهای رادیو، محدود کننده سرعت، چراغ ها، برف پاک کن و کلید over روی کنسول جدا کننده وسط قرار دارند و به راحتی در دسترس راننده قرار دارند. جالب است بدانید راننده با تعویض دنده کافی است همانند اتومبیل های فرمول یک به پدال های تعبیه شده روی فرمان فشار آورد. پدال سمت راست وظیفه سبک شدن دنده را و بالطبع پدال سمت چپ وظیفه معکوس دنده را بر عهده دارد. کنسول وسط که سرنشینان چپ و راست را از یکدیگر جدا می کند، سیستم های ناوبری، اهرم دنده تنظیم کننده های مجموعه پدال ها، باز کننده کاپوت جلو و عقب، تنظیم کننده ارتفاع بدنه و انتخاب حالت اسپرت مجموعه تعلیق تشکیل شده است. کلید روشن کردن و استارت خودرو همانند جت های جنگنده روی کنسول سقفی قرار دارد که به راننده احساس جنگیدن را می دهد. صندلی ها از جنس چرم به رنگ سفید مزین شده است. صندلی ها ضمن ترکیب بندی درست و بجا، جوری تنظیم شده اند که راننده راحتی و امنیت را در آنها احساس کند.
● طرح خارجی طرح مفهومی در شعله های آتش
طراحی بدنه این خودرو مفهومی با نمای شعله آتش بسیار گمراه کننده و عجیب به نظر می رسد. طراحی پشت بلند اتاق که بی شباهت به سوپر اتومبیل بوگاتی ویرون نیست باعث بدست آمدن آیرودینامیک فوق العاده بدنه با ضریب ۳۰ درصد شده است (سطوح آیوردینامیکی ۶/۰ متر مربع) .در قسمت جلوی اتومبیل، شکل سنتی طرح جلو پنجره همانند خودروهای دیگر سیتروئن در اتومبیل C Metisse نیز اجرا شده است. همچنین ورودی های موجود در گوشه سپر جلو که برای رساندن هوا جهت خنک کردن هر چه بیشتر ترمزها در نظر گرفته شده اند با طراحی شکل چراغ ها کاملاً همخوانی دارند، به علاوه چراغ های LED که قابلیت تغییر زاویه انعکاس در زمان گردش را دارند به راننده کمک می کند تا محیط اطراف را با وضوح بیشتری مشاهده کند. در قسمت درها نیز سیتروئن دست به کار جالبی زده است که البته در این قسمت کمی از اتومبیل مکلارن SLR الگو گرفته است، شیوه باز شدن درها بدین صورت است که درهای عقب با چرخش به سمت پشت و بالا ودرهای جلو به طرف مقابل و بالا باز می شوند.
سیستم تعلیق مجهز به سیستم الکترونیکی
در سیستم تعلیق این خودرو، چرخ های عقب آن به موتورهای الکترونیکی مجهز شده اند تا آلایندگی حاصل از احتراق به کمترین حد خود برسد.هر کدام از چرخ های عقب توان ۲۰ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارند.
پیشرانه
این خودرو مفهومی فرانسوی از یک پیشرانه دیزلی هیبرید مدل HDI V۶بهره می برد که از فناوری۶ مستقیم سوخت با فشار بالا برخوردار است. از این رو به خاطر برخورداری از فناوری موتور دیزل هیبرید هیچ نوع آلایندگی ای نداشته و از لحاظ مصرف سوخت و مسائل زیست محیطی نسبت به گونه بنزینی بسیار مقرون به صرفه می باشد، بطوریکه مصرف سوخت گازوئیلی آن ۵/۶ لیتر درصد کیلومتر بوده و همچنین میزان تولید گاز آلاینده co۲ در هرکیلومتر فقط ۱۷۴ گرم می باشد.
● سیستم انتقال قدرت
این اتومبیل دو رگه از یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار بهره می برد که به واسطه آن قدرت پیشرانه به چرخ های عقب منتقل می گردد.
▪ تعداد سیلندر ۶
▪ تعداد سوپاپ ۲۴
▪حجم موتور (سی سی) ۲۷۰۰
▪ حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه ۲۰۸
▪حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) ۴۰۰
▪ شتاب صفر تا صد (ثانیه)/در مسافت ۱۰۰۰ (ثانیه) ۶‎/۲ / ۲۵‎/۶
▪ حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۵۰
▪ وزن (کیلو گرم) به انضمام باتری ها ۱۴۰۰
▪ ابعاد و نوع لاستیک ها ۲۵۵/۴۰RZ۲۰ میشلن
▪ طول عرض ارتفاع (میلیمتر) ۴۷۴۰*۲۰۰۰ * ۱۲۴۰
▪ فاصله بین محورها (میلیمتر) ۳۰۰۰
▪ حجم مصرف سوخت (لیتر) ۶‎/۵
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید