شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چگونه شیر را به کودک بدهیم؟


ساعت شیر دادن فرا رسیده است، دستهایتان را بشوئید و شیشه شیر را بشوئید و شیشه شیر را تهیه کنید.
اگر شیشه را در همان زمان شیر درست کردید، احتمالاً حرارت آن مناسب است ولی اگر آن‌را از یخچال بیرون آورده‌اید. در آب گرم بگذارید تا به درجه حرارت دلخواه برسد. سپس مطمئن شوید که حرارت شیر برای کودک کافی است. برای این منظور چند قطره از شیر را روی قسمت داخلی مچ دست بچکانید. در مرحله بعدی باید مطمئن شوید که شیر از سر شیشه خوب بیرون می‌آید. زیرا گاهی سوراخ‌های آن زیاد از حد گشاد و یا تنگ و یا گرفته است. گاهی هوائی که در شیشه است از خروج شیر جلوگیری می‌کند. به همین دلیل سرشیشه را نباید تا ته بست.
روی یک صندلی یا مبل کوتاه دسته‌دار راحت بنشینید و کودک را بغل کنید و سر او را در فرورفتگی ساعد و بازو قرار دهید، به نحوی که بطور افقی قرار بگیرد. سرشیشه را در دهان او قرار دهید، خواهید دید که فوراً شروع به خوردن می‌کند. شیشه را طوری بگیرید که سرشیشه همیشه پر از شیر باشد. در غیر اینصورت طفل هوای داخل شیشه را می‌بلعد. در ضمن توجه داشته باشید که سرشیشه جلوی بینی او را نگیرد تا بتواند خوب نفس بکشد. گاهی اتفاق می‌افتد که پستانک لاستیکی سرشیشه در نتیجه مکیدن طفل به هم می‌چسبد و دیگر شیر از آن خارج نمی‌شود، در صورت مشاهده چنین حالتی در شیشه را کمی باز کنید تا هوا داخل شود و پستانک شیشه بصورت اولیه خود برگردد.
چطور می‌توان مطمئن شد که کودک خوب مک می‌زند؟ چنانچه حباب‌های کوچکی در ته تشکیل شود می‌توان مطمئن بود که طفل به راحتی تغذیه می‌کند و سرشیشه نگرفته است. معمولاً مدت مک زدن، به نسبت کیفیت مکیدن کودک در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. شیشه‌ای که طبق شرایط فوق باشد و موجب تغذیه کافی کودک گردد، باعث لذت و خوشحالی طفل نیز می‌گردد که شما خود می‌توانید این حالت را در حرکات و چهرهٔ نوزادتان بخوبی تشخیص دهید.
هرگز اجازه ندهید که کودک بدون حضور شما شیشه‌اش را تنها مک بزند. چون امکان دارد که در اثر مک زدن شدید مقداری هوا وارد دهانش شود یا شیر در گلویش گیر کند و موجب خفگی وی گردد.
هنگامی که شیر خوردن کودک به پایان رسید، مدتی منتظر باشید تا هوائی را که احتمالاً در هنگام تغذیه بلعیده است با آروغ پس بدهد سپس کهنه او را عوض کنید توجه داشته باشید طفلی که با شیشه تغذیه می‌کنند معمولاً مقداری شیر بر می‌گرداند، بنابراین برای جلوگیری از کثیف کردن لباستان همیشه دستمالی روی شانه خود بگذارید و نیز در نظر داشته باشید که هرچه کودک شیر را تندتر بخورد بیشتر آروغ می‌زند و بیشتر شیر را بر می‌گرداند.


همچنین مشاهده کنید