جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رایانه به کودک شما حرف زدن می‌آموزد


همه کودکان وقتی شروع به حرف زدن می‌کنند، بسیاری از حروف یا هجاهارا درست ادا نمی‌کنند و هستند کودکانی که در سالهای بعد حتی در دوران دبستان این مشکل را دارند. محققان اعتقاد دارند این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که کودکان توانایی تشخیص هجاهای مختلف را ندارند. این یک مشکل شنیداری است که منجر به بروز یک مشکل تکلمی می‌شود. یک برنامه رایانه‌ای ساده که به کودکان فرق گذاشتن بین اصوات را یاد می‌دهد، می‌تواند به طور چشمگیری مهارت های شنیداری آنها را افزایش دهد. تولیدکننده‌های این بازی ادعا می کنند که کودکان با کمک این بازی طی چند هفته می توانند معادل ۲سال پیشرفت کنند. دیوید مور از دانشگاه آکسفورد این بازی را که «پدیده» نامیده می شود، برای کمک به کودکانی که مشکل تکلم دارند، ابداع کرده ؛ ولی اعتقاد دارد برای همه کودکان مفید است.
در این بازی کودک باید ۲هجای مختلف مانند «ی» در سیب و «ی» در سیل را از هم تشخیص دهد. یک هجا برای کودک پخش می‌شود ، در ادامه از کودک خواسته می‌شود تا از میان چند هجای متفاوت که پخش می‌شود آن هجایی را که با اولی مطابقت دارد ، انتخاب کند. همچنان که بازی ادامه می یابد، هجاها شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می کنند و تمایز میان آنها مشکل تر می‌شود. در ازای ۴۴ هجای زبان انگلیسی می توان هزار زوج کلمه از کودک پرسید ؛ اما در این بازی تنها ۲۲ زوج کلمه پرسیده می شود در آخرین آزمون ها ۱۸ کودک بین ۸ تا ۱۰ سال ۳ بار در هفته به مدت ۴هفته با این نرم افزار بازی کردند. به وسیله یک آزمون شنوایی استاندارد ، توانایی تکلم آنها در پیش و پس از این دوره مورد بررسی قرار گرفت.
گروه پژوهشگر ، متوجه پیشرفت قابل ملاحظه ای در توانایی های کلامی این کودکان شد. در مقایسه با کودکانی که این بازی را انجام نداده بودند ، پیشرفت این کودکان معادل ۴/۲ سال بود. در آزمون های دیگری که روی کودکان دارای مشکل یادگیری به وسیله این بازی صورت گرفت ، نتایج مشابهی گزارش شد. ولی یک محقق به نام تد وارگ از دانشگاهی در انگلیس هشدار داد که این نحوه آموزش به کودکان می تواند نتایج گمراه کننده ای به دنبال داشته باشد. پیشرفت حاصل شده ممکن است به دلیل تلاش معلمان و پزشکان باشد نه به دلیل تاثیر این بازی.
مور در جواب می گوید: آزمایش های مستقلی انجام خواهد شد؛ ولی من اعتقاد دارم که این نرم افزار می‌تواند یک تحول عظیم در آموزش پدید آورد. ممکن است در آینده این آرزوی کودکان که همه کارهای خود را به وسیله رایانه انجام دهند، تحقق یابد.


همچنین مشاهده کنید