پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

قورباغه ها سریعتر از دایناسورها منقرض می شوند


قورباغه ها سریعتر از دایناسورها منقرض می شوند
انقراض قورباغه ها گونه هایی از حیوانات که توانایی تحرک بیشتری دارند مثل پروانه ها یا پرندگان شانس بیشتری برای بقا در شرایط متغیر آب و هوایی دارند...
یکی از مسائلی که ذهن دانشمندان امروزی را به خود مشغول کرده ، پدیده ای با نام «گرم شدن جهانی» یا همان Global Warming است و هر روز که می گذرد ، نگرانی پژوهشگران درباره عوارض این پدیده بیشتر می شود.
گرچه همانند دیگر مسائل علمی ، در این مورد نیز عده ای از محققان ساز مخالف می زنند، اما باید گفت که پژوهش های جدید، وجود تفاوت های اساسی بین گرم شدن جهانی امروزی و تغییرات آب و هوایی در دوران گذشته را نشان می دهد. محققان مخالف معتقدند که هیچ جایی برای نگرانی از این موضوع وجود ندارد؛ زیرا در گذشته های بسیار دور نیز گرم شده است ، ولی گونه های جانوری همیشه توانسته اند خود را به نوعی با این موضوع وفق دهند و منقرض نشوند. تمامی گونه های جانوران نیاز به زیستگاه های طبیعی خود دارند و نیز هر یک از آنها در شرایط آب و هوایی مخصوص به خود قادر به زندگی است.
وقتی در گذشته آب و هوا تغییر کرد، سبب شد جمعیت گونه ها بر اثر مرگ ومیر در زیستگاه طبیعی آنها بسیار کاهش یابد؛ اما در عوض ، این گونه ها برای خود زیستگاه های جدیدی یافتند و در این مکانها تعداد آنها بار دیگر افزایش یافت.
این پروسه مهاجرت برای زنده ماندن گونه ها در شرایط آب وهوای ناپایدار دوران آخرین عصر یخبندان ، بسیار ضروری بوده و توانسته است کمک بسیار مفیدی در بقائ گونه ها باشد. اما در حال حاضر به علت اوضاع خاصی که انسان در طبیعت به وجود آورده است و نیز به دلیل جداشدن قاره ها از یکدیگر، هرگز چنین مهاجرت وسیعی نمی تواند از انقراض گونه ها در مقیاس بزرگ جلوگیری کند. امروزه فعالیت های انسانی ، اکوسیستم های بزرگ قدیمی را به قطعات بسیار کوچک تبدیل کرده است ؛ در نتیجه دیگر گونه های مختلف جانوری که در اثر تغییرات آب وهوایی در خطر انقراض قرار دارند، نمی توانند براحتی به مناطق قابل سکونت مهاجرت کنند. با وجود این ، گونه هایی از حیوانات که توانایی تحرک بیشتری دارند مثل پروانه ها یا پرندگان شانس بیشتری برای بقا در شرایط متغیر آب و هوایی دارند و راحت تر از گونه های دیگر می توانند به زیستگاه جدید خود مهاجرت کنند. بعکس ، گونه هایی از قبیل خزندگان و دوزیستان ، در بیشترین خطر انقراض قرار دارند. این یافته ها بر پایه تحقیقاتی که روی جمعیت خزندگان منطقه مدیترانه در اواخر عصر یخبندان صورت گرفته ، استوار است.
بر اثر تکه تکه شدن خشکی هاو جداشدن قاره ها از همدیگر، خزندگان در زیستگاه های اصلی خود به دام افتادند و وقتی دما افزایش یافته است ، خزندگانی که تحمل بیشتری نسبت به گرما داشته اند، زنده مانده و مابقی نابود شده اند. اما باز هم همین تعداد از خزندگانی که باقی مانده بودند، نتوانستند جایگزینی خوب برای جمعیت از دست رفته باشند و نتیجه آن شد که تمامی جمعیت آن جانوران از دست رفتند و گونه آنها منقرض شد. بنابراین در این مناطق ، تنوع زیستی حذف شد. براساس تحقیقات جدید، بیم آن می رود که در آینده نیز مناطق حفاظت شده و پارکهای محل سکونت حیوانات مختلف با خطر فقر گونه ای روبه رو شود. بنابراین افرادی که این پدیده یعنی گرم شدن جهانی را کم اهمیت جلوه می دهند، باید بدانند که در اشتباه مطلق به سر می برند؛ زیرا فعالیت های انسانی سبب شده است برخی از گونه های جانوری نتوانند مرگ و میرهای همنوعان خود را جبران کنند و در نتیجه منقرض خواهند شد.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید