جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱ فوریه سال ۱۹۶۸ ـ تعرض تت و غافلگیر شدن آمریکائیان در ویتنام


۱ فوریه سال ۱۹۶۸ ـ تعرض تت و غافلگیر شدن آمریکائیان در ویتنام
اول فوریه سال ۱۹۶۸ ، چند ساعت پس از آغاز تعرض همه جانبه نیروهای کمونیست به یکصد شهر در ویتنام جنوبی از جمله شهر سایگون و همزمان، حمله و محاصره مراکز استقرار نیروهای آمریکایی در این منطقه، سران نظامی آمریکا متوجه شدند که غافلگیر شده اند و کمونیستها نیرومند تر از آنند که آنان تصور می کردند . قبلا گمان نمی رفت که نیروهای کمونیست بتوانند با این حجم از جنگل خارج شوند و همانند یک ارتش منظم و طبق نقشه دست به تعرض بزنند.
از آنجا که این تعرض نظامی در نوروز سال قمری آسیای جنوب شرقی موسوم به عید تت Tet روی داده بود در تاریخ به تعرض تت معروف شده است.
در همان نخستین روز تعرض ، نیروهای کمونیست در شهر سایگون خود را به ساختمان سفارت آمریکا و ایستگاه رادیو دولتی ویتنام جنوبی و چند مرکز دیگر رسانیده بودند. در حمله کمونیستها به ساختمان سفارت آمریکا در سایگون چهار تن از نگهبانان آمریکایی ساختمان کشته شدند. شهر هوئه Hue پایتخت قدیمی ( پادشاه نشین ) ویتنام کاملا به تصرف کمونیستها در آمد . پایگاه نظامی « خه سان » که در آن پنج هزار سرباز آمریکایی مستقر بودند به محاصره بیست هزار کمونبست درآمده بود و .... این تعرض تا اواخر فوریه ادامه داشت . گفته می شود که انصراف لیندن جانسون از نامزد شدن دوباره برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا به همین سبب بود .
ژنرال جیاپ پس از پایان جنگ ویتنام و تامین وحدت این سرزمین در کتاب خاطراتش نوشته است که نقشه این تعرض را به این سبب طرح کرده بود که دولت آمریکا متوجه شود که پیروزی برایش میسر نیست و حاضر به مذاکره و سازش شود و نقشه را طوری کشیده بود که نیروهایش پس از نشان دادن قدرت تعرضی خود با حد اقل تلفات به مراکز خویش باز گردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید