چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

موهای سالم و درخشان با مراقبت صحیح


موهای سالم و درخشان با مراقبت صحیح
این روزها انواع ویتامین ها و پروتئین به همان اندازه که در آشپزخانه یافت می شوند در حمام نیز موجودند. محصولات بسیار متنوع و گوناگونی حاوی ویتامین های مختلف برای شست وشو و مراقبت از موهایی با طبیعت ها و ویژگی های مختلف در داخل و خارج از کشور تولید می شوند که در اغلب سوپرمارکت ها و داروخانه ها عرضه می شوند. با این وجود هنوز هم برای اینکه موهایی سالم و درخشان داشته باشیم باید نکاتی کوچک اما بااهمیت را در مراقبت از موهایمان رعایت کنیم.
مهم نیست شما چه سن و سالی دارید و یا موهایتان صاف، مجعد، خشک یا چرب باشد در هر حال در روزگار ما می توانید به راحتی شامپو و نرم کننده های مناسب برای آن بیابید. اگرچه با وجود تبلیغات متعددی که در رسانه های مختلف می بینید باید توصیه کنیم پیش از مصرف هر یک از این محصولات قبلاً اطلاعات درج شده بر روی قوطی را مطالعه کنید.
چنانکه می دانید موهای ما جسم مرده هستند که به دلیل ترشح چربی از غده های موجود در پوست سر چرب می شوند و به تدریج با نشستن گرد و غبار بر روی آن نمایی کدر پیدا می کنند. نحوه شست وشوی موها، دفعات شست وشو و همچنین رژیم غذایی عواملی هستند که می توانند سلامت موها را تامین کنند. یک رژیم غذایی متعادل یکی از الزامی ترین عوامل برای رشد خوب در موها است. رژیم های غذایی فقیر می توانند موجب به خطر افتادن سلامتی موها شوند و بروز برخی عوارضی مانند شوره سر، خشکی و ریزش موها را سبب شوند. استرس نیز نقش بسزایی در از میان رفتن سلامتی و درخشش موها دارد و می تواند ابتلای موها به شوره و یا ریزش در آنها را موجب شود.
برای اینکه همواره موهایی درخشان و سالم داشته باشید از خوردن سبزی ها و میوه های تازه غفلت نکنید. پس از اطمینان از رعایت یک رژیم غذایی متعادل باید به انتخاب شوینده مناسب برای موهایتان توجه کنید.
سعی کنید از شامپوهای بسیار ملایم مانند شامپو بچه برای شست وشوی دائم موهایتان استفاده نکنید. برای افرادی که موهای نازک یا کم حجم دارند این روزها شامپوهایی با عنوان حجم دهنده مو به بازار آمده که با پوشاندن تارهای مو با لایه ای از پروتئین موجب ضخیم تر شدن مو و در نتیجه حجیم تر به نظر رسیدن موها می شوند. شامپوها می توانند اثرات مفید دیگری نیز بر مو های ما به جا بگذارند از این رو پیش از انتخاب و خرید شامپو محتویات آن را بر روی برچسب قوطی مطالعه کنید تا شامپویی حاوی مواد مناسب برای موی خود را بیابید. شامپوهایی که محتوی پروتئین ها، کراتین و آمینواسیدها هستند حفره های ناشی از دکلره یا سایر تکنیک های آرایشی مضر برای موها را پر می کنند و به این ترتیب برای مراقبت و محافظت از چنین موهایی بسیار مناسب و مفید هستند. انواع مرطوب کننده های مو نیز مانند مرطوب کننده های پوست، رطوبت لازم و از دست رفته موها را تامین می کنند، به ویژه مرطوب کننده های حاوی اسیدلاکتیک، لسیتین.
پانتنول یا ویتامین B۵ نیز که به موها نفوذ می کند موجب تقویت و افزایش رشد موها می شود. پس از انتخاب شامپوی مناسب نوبت به روش صحیح شست وشوی موها می رسد. هنگام استحمام برای شستن سر آن را پایین بگیرید تا جریان خون در سر بیشتر شود. سپس با شامپوی مناسب و با نوک انگشتان سرتان را بشویید. برای این منظور با سرانگشتان پوست را ماساژ دهید و با حرکت های دورانی به آرامی از پشت سر و بالای گردن به سمت رستنگاه مو در پیشانی پیش بروید. چند دقیقه به همین ترتیب سر را شست وشو دهید و سپس آبکشی کنید.
همیشه از یک نوع شامپو برای شست وشوی موهایتان استفاده نکنید زیرا موها به زودی نسبت به آن مقاوم می شوند بنابراین پس از هر ۱۰ بار شست وشو حداقل یک بار با شامپوی دیگر موهایتان را بشویید. خواهید دید که به این ترتیب موهای شما درخشان تر خواهند برد.
پس از هر بار شست وشو از یک نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده ها فلس های ریز روی موها را در جای خود می چسبانند و موجب نرم شدن موها و حفظ سلامتی آنها می شوند. نرم کننده را با نوک انگشتان به سر موها ماساژ دهید و از زدن نرم کننده به ریشه های مو بپرهیزید زیرا موجب چرب شدن سریع تر موها می شود. بگذارید نرم کننده چند دقیقه بماند و سپس موها را آبکشی کنید.
برای خشک کردن موها نیز بهترین روش بستن یک حوله خشک و گرم به دور سر است تا آب اضافی موها گرفته شود.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید