پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۴ فوریه سال ۱۹۴۵ ـ کنفرانس دشواری ساز سال ۱۹۴۵ یالتا و ادامه تلاش بشر برای برقراری نظمی منطقی در جهان


۴ فوریه سال ۱۹۴۵ ـ کنفرانس دشواری ساز سال ۱۹۴۵ یالتا و ادامه تلاش بشر برای برقراری نظمی منطقی در جهان
چهارم فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی روزولت ، استالین و چرچیل سران وقت ایالات متحده آمریکا و اتحاد شوروی و رئیس دولت انگلستان مذاکرات هشت روزه خود را در کاخ محل استراحت تزارها در شهر یالتا واقع در شبه جزیره کریمه آغاز کردند تا سرنوشت آلمان و مناطق نفوذ سه دولت پس از پایان جنگ و خطوط تازه مرزی را روشن سازند. به خواست چرچیل ، از دوگل برای شرکت در این مذاکرات دعوت نشده بود. در آن هنگام، کار آلمان پایان یافته تلقی می شد . واحدهای ارتش سرخ کمتر از سه ماه از تاریخ برگزاری کنفرانس یالتا ، برلن را تصرف و به عمر رایش سوم پایان دادند و هیتلر برای این که به اسارت کمونبستها که همیشه با آنان دشمنی کرده بود نیافتد خودکشی کرد. در اوت همین سال ، سه ماه و چند روز پس از سقوط برلن ، امپراتوری ژاپن که طعم بسیار تلخ سلاح هسته ای آمریکا را چشیده بود تسلیم شد و جنگ در هر دوجبهه پس از شش سال و بر جای گذاردن دهها میلیون کشته و ویرانی های بسیار پایان یافت ، ولی معارضه دو دولتی که به صورت دو ابر قدرت جهان از ویرانه های این جنگ سر برافراشته بودند تقریبا از همان لحظه خاموش شدن توپها آغاز شد که والتر لیپمن ( روزنامه نگار ) عنوان جنگ سرد بر آن گذارد. این معارضه که ۴۵ سال طول کشید جهان را وارد عصر تشکیل اتحادیه های نظامی و جنگهای منطقه ای و داخلی و کودتاها و براندازی ها و ترورهای ناشی از آن ساخت. هنوز سپیده دم پایان این معارضه فرساینده با کنار رفتن داوطلبانه یکی از دو حریف نمودار نشده بود که جهان خسته و کوفته با مسائل برخاسته از جولان یک ابر قدرت در پهنه خود رو به رو شد که ادامه یافته و تروریسم ( به گفته گرهارد شرودر صدر اعظم سوسیال دمکرات آلمان ؛ جنگ غیر دولتی ) یک نمونه آن و مبارز طلبی پاره ای از دولتهای کوچکتر و منفرد و نیز فعالیت پیگیرجنبش هایی ازقبیل جنبش مبارزه با «جهانی شدن اقتصادبرپایه برنامه کشورهای صنعتی» نمونه دیگر آن است و به نظر می رسد که بعضی دولتهای بزرگتر و منفرد هم درکمین به دست آوردن فرصت برای یار گیری نشسته اند تا به نوعی دیگر از موازنه قدرت دست یابند . بنابراین ، برقراری نظمی نوین در جهان در آینده ای نه چندان دور قابل پیش بینی است و این نظم پایه منطق ریاضی خواهد داشت و اصطلاحا « رشنال » خواهد بود؛ زیرا که شرایط جهانی توسعه تکنو لوژیک و تکامل فکری بشر به دلیل تعمیم ابزار کسب معلومات و اطلاعات آن را ایجاب می کند و بشر بی صبرانه درجستجوی چنین نظمی است و تا به دست آوردن آن قرار نخواهد داشت.
در مذاکرات یالتای ۱۹۴۵ ، که ۱۲ فوریه پایان یافت ، قرار شد که آلمان به چهار قسمت تقسیم شود و هرقسمت به یک فاتح جنگ سپرده شود و این فاتحان عبارت بودند از آمریکا ، شوروی انگلستان و فرانسه . فرانسه بنا به ملاحظاتی به این فهرست اضافه شده بود.
کنفرانس تصمیم گرفت که اروپای شرقی و سرزمین هایی که توسط ارتش سرخ از تصرف آلمان خارج شده اند درمنطقه نفوذ شوروی قرار گیرند ، زیرا استالین از موضع نیرومندتری برخوردار بود . یوگوسلاوی به دست تیتو فرمانده پارتیزانها سپرده شود و چون کمونیست بود مورد موافقت استالین قرار گرفت . همچنین قرار شد که اتریش بعدا به صورت کشوری مستقل و بی طرف در آید. این کنفرانس نتوانست در باره یونان تصمیم بگیرد که پس از
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید